Markup eller Rabatt: Vad Bör MTT-spelare Erbjuda?
- Fakta kontrolleras av: PokerListings
- Senast uppdaterad den: 23/06/2026 · 6 Minuters läsning
Bland alla tidlösa ämnen inom poker finns det ett som ständigt återkommer: kan turneringsspelare ta ut ett påslag när de säljer andelar av sin action, och om de kan det – hur högt är rimligt? Kort sagt: bör markup fortsätta existera som fenomen, och i så fall inom vilka nivåer är det acceptabelt?
I slutet av maj 2026 blossade diskussionen upp igen i pokercommunityn på X (Twitter). I den här artikeln går vi igenom hur debatten ser ut idag.
Vad är Markup?
Markup är ett påslag på ett turneringsinköp som en spelare tar ut när han eller hon säljer andelar av sin action. Syftet är att täcka kostnader, minska variansen och få en form av kompensation för den egna skickligheten.
Markup anges vanligtvis på ett av två sätt, beroende på var actionen säljs och hur upplägget ser ut.
I privata överenskommelser kan det uttryckas som en procentuell ökning. Exempelvis kan en spelare sälja action till en turnering med ett inköp på $500 med ett påslag på 40 %.
Vanligare är dock multiplikatorsystemet 1.x, där ”x” motsvarar det aktuella påslaget. I exemplet ovan skulle spelaren alltså sälja action till en turnering med $500 i inköp till markup 1,4.
Det här systemet används bland annat på pokersajter med inbyggda stakingfunktioner, såsom ACR Poker och GGPoker.

Markupnivån bestäms individuellt och baseras på spelarens resultat och skicklighet, köparnas ekonomiska möjligheter samt det rådande marknadsläget vid den aktuella tidpunkten.
Motståndare och Förespråkare av Markup
Diskussionen tog fart när Nikita ”GetQuacked” Bakarjiev uttryckte sin aversion mot fenomenet:
Jag är helt för att sälja action för att minska belastningen på den egna bankrullen och låta vänner följa ens resa. Men om du inte har några dokumenterade resultat och har ett ABI på $20 – varför tar du då markup på turneringar med inköp över $500? Det är helt obegripligt för mig. Jag försöker inte kasta skugga på någon, men vi måste vara realistiska.
Hans relativt lilla konto fångade uppmärksamheten hos Tom ”Tombos21” Boshoff, Head Coach på GTO Wizard, som gick ännu längre och hävdade i det här inlägget att MTT-spelare egentligen borde sälja sin action med rabatt snarare än markup:
Även om det handlar om en stark spelare med goda resultat, borde MTT-proffs verkligen ta markup på sin action? Inom i princip alla andra områden av finansvärlden betalar man för att bli av med risk eller får betalt för att ta på sig risk. Om jag har en lott med 50 % chans att vara värdelös och 50 % chans att vara värd $1 000, hur mycket borde du betala för den? Lottens EV är $500, men du borde med rätta kräva rabatt eftersom du tar hela risken. Därför skulle jag hävda att MTT-proffs egentligen borde sälja sin action med rabatt jämfört med det uppskattade värdet, snarare än till ett premiumpris.
Det var just den åsikten som satte igång en intensiv debatt och träffade en öm punkt hos många spelare, inklusive flera välkända pokerproffs. Här är några av de mest intressanta reaktionerna.
- Florian Pesce: Det här är inte min favoritåsikt från Tombos. Markup bör ligga under den förväntade ROI:n, och det är så backern kompenseras för att ta extra risk. Jag förstår dock den större poängen. En stor del av stakingmarknaden är -EV eftersom ROI överskattas eller markups sätts för högt.
- Ian Simpson: Förra veckan pågick det en seriös diskussion vid borden om huruvida 1,8 var en acceptabel markup för WSOP Main Event. Det finns säkert några spelare med tillräckligt hög ROI för att motivera det priset, men betydligt färre än antalet spelare som faktiskt tar det priset.
- Galen Hall: Du blandar ihop nominellt värde med förväntat värde. Om jag tror att Phil Ivey har 50 % ROI i en MTT så är 1,2 markup faktiskt rabatt jämfört med EV, även om det är ett premiumpris jämfört med nominellt värde. Dessutom är +EV-investeringar som saknar korrelation med marknaden den heliga graalen inom finans, och folk betalar gärna stora summor för dem. Det svåra i poker är att uppskatta EV korrekt. Om vi visste med säkerhet att någon hade 50 % ROI skulle folk inom finans betala mer än 1,49 för det (minus motpartsrisker, avgifter och liknande). Ingen marknadskorrelation, extremt kort bindningstid och så vidare.
- Mustapha Kanit: Om en spelare har 20 % ROI och säljer till dig på 1,05 så trycker du pengar. Självklart kommer du att förlora ofta och inte realisera din equity varje gång, men det är spelet vi spelar. Det är inte hästens fel om han inte cashar. Det här är ett spel på lång sikt. Fortsätt investera i positiva EV-situationer så kommer resultaten till slut. Jag säljer personligen oftast till nominellt värde till partners som tjänar pengar åt mig på andra områden, så det vore dumt att ta markup i de fallen. Att många överskattar sin ROI är en annan fråga – och det är där problemet ligger, inte hos vinnande spelare som säljer till en rättvis markup.
- Matt Berkey: Ditt exempel motsvarar egentligen bara förlorande eller break-even-spelare. Däremot tror jag att den övergripande poängen kan vara korrekt med tanke på den höga risken i ett enskilt event. Kanske handlar frågan mindre om huruvida markup är en rimlig modell och mer om hur försiktiga köpare bör vara när de köper action med markup. Den traditionella tumregeln har alltid varit att dela den uppskattade ROI:n, men med tanke på hur osäkra de uppskattningarna ofta är betalar skickliga köpare förmodligen så nära nominellt värde som möjligt för bevisade vinnare och avstår från resten.
- David Baker: Det här är ett av de dummaste inlägg jag någonsin läst. Du måste inte sälja med markup, men det finns gott om spelare som är värda markup och tjänar pengar. När du investerar i en spelare har du inga av spelarens kostnader. Du kan använda din tid till att tjäna pengar inom ditt eget område. Du betalar inte bensin, parkering, hotell, träning och så vidare. Om investeraren och spelaren delar spelarens EV får investeraren den bättre delen av affären. Att jämföra en pokerturnering med ett lotteri är fullständigt idiotiskt.
- Sam Greenwood: Jag tycker att det viktigaste innan man sätter markup är att bestämma hur vinsten ska delas mellan backer och horse. Om du har 10 % ROI, vad är då en rättvis markup? Om du har 10 % ROI och tycker att det är för riskabelt för en backer att köpa din action till 1,05, då borde du sannolikt hoppa över liknande turneringar där du bara har 5 % ROI.
Vem Har Rätt i Den Här Debatten?
Egentligen ingen – eftersom både försäljning och köp av action med markup är personliga beslut mellan två parter.
Innan en spelare säljer andelar gör han eller hon en bedömning av sina färdigheter och resultat, men också av sina ekonomiska behov, sin risktolerans och hur variansen påverkar den egna situationen.
Spelaren bedömer också sannolikheten att kunna sälja actionen till en viss markup och utformar därefter sitt erbjudande.
Köparen gör samtidigt sin egen bedömning, främst baserad på sina ekonomiska möjligheter och säljarens chanser att lyckas.
I slutändan gäller att om människor är villiga att köpa något med markup kommer en del av actionen alltid att säljas med markup. Det är helt enkelt så marknaden fungerar: efterfrågan skapar utbud.
Och det innebär att diskussioner om markup eller rabatter egentligen inte leder särskilt långt. Ändå älskar vi att ha dem – för det är helt enkelt så människor fungerar.
-
GGPoker4.5
Ansök | Spela ansvarsfullt | GambleAware
Ansök | Spela ansvarsfullt | GambleAware
-
888poker4.1
- 100kr i biljetter
Ansök | Spela ansvarsfullt | GambleAware
18+ | Stödlinjen Spela Ansvarsfullt | Villkor gäller
-
JackPoker4.2
Ansök | Spela ansvarsfullt | GambleAware
18+ | Stödlinjen Spela Ansvarsfullt | Villkor gäller
-
PAF Poker3.9
- Ingen bonus
Ansök | Spela ansvarsfullt | GambleAware
18+ | Stödlinjen | Spela Ansvarsfullt
-
PokerStars4.4
- 60kr i Spin & Go-biljetter
Ansök | Spela ansvarsfullt | GambleAware
18+ | Stödlinjen Spela Ansvarsfullt | Villkor gäller