| 18+ | Stödlinjen Spela Ansvarsfullt | Villkor gäller

Seven Card Stud regler

Seven Card Stud regler

Innan pokerspel för gemensamma kort såsom Hold’em och Omaha blev populärt var världens mest spelade variant av poker 7 Card Stud, även känt som 7-korts stötpoker. Än idag är Stud ansett vara än av de mer ”rena” pokervarianter på grund av dess historia, men också för hur strategiskt svårt det är att spela. Seven Card Stud kräver mycket mer uppmärksamhet och kortspelande förmåga i linje med Gin eller Bridge jämfört med pokerspel för gemensamma kort.

Detta betyder inte att Seven Card Stud är ett bättre pokerspel än andra varianter men det är helt klart ett spel som är värt att veta hur det fungerar, speciellt om du som spelare är intresserad av 8-Game eller andra mixade pokervarianter. Varje pokerspelare bör ha kunskapen att spela många olika pokervarianter och Seven Card Stud är en av de mest populära och viktigaste att lära sig.

Grundläggande 7 Card Stud regler

Seven Card Stud kan spelas med två till åtta spelare vid bordet. Målet i Stud är samma som i andra pokervarianter, nämligen att vinna så mycket marker du kan. Stud har många regler och speciella egenheter men är i grunden ett väldigt enkelt spel.  Seven Card Stud kan delas upp i fyra sektioner:

  • Uppstart
  • Bring-in
  • Satsningsrundor
  • Showdown

Om du precis har läst vår artikel om Texas Hold’em regler så har du nog märkt att Seven Card Stud har en sektion mer. För spelare som är bekanta med reglerna kring pokerspel med gemensamma kort så är det enda helt nya konceptet du kommer lära dig här något som kallas för ”Bring-in”.

Grundläggande video om Seven Card Stud regler

Har du inte så mycket tid? Då kan du kolla vår korta introduktionsvideo här nedan där vi lär er det mest grundläggande inom Seven Card Stud på bara tre minuter!

Nyckelfärdigheter för Seven Card Stud

  • Strikt handselektion
  • Disciplinen att vänta på bra händer
  • Förmågan att läsa din motståndare
  • Minnesmöjligheter för dina motståndare uppvända kort

Är du en nybörjare bör du lära dig att spela Seven Card Stud på ett solitt, tight och aggressivt sätt. Detta betyder att du balanserar bluffar och semi-bluffar med mest solida spel och fokuserar på tredje gatans satsningsrunda då denna är det absolut viktigaste. Spelar du korrekt på tredje gatan kommer du att stöta på färre svåra situationer i senare satsningsrundor eftersom spelet snabbt blir komplex.

Precis som i alla former av poker finns det undantag som bekräftar regeln och koncepten vi tar upp i denna artikel är att anse som generella riktlinjer. För att bli en riktigt lyckad pokerspelare måste du kunna göra undantag från dessa och i stället använda ditt omdöme för att avgöra det bästa möjliga spelet given en specifik situation. Det är praktiskt taget omöjligt att ge råd och tips som är applicerbara i alla situationer. Det bästa generella tipset är citatet från filmen Rounders som lyder:

"You only play premium hands. You only start with jacks or better split, nines or better wired, three high cards to a flush. If it's good enough to call, you got to be in there raising, all right?"

- Mike McD from Rounders

Tips på hur man spelar Limit Seven Card Stud

  1. Var väldigt selektiva med dina starthänder: Inget är viktigare än att välja rätt typ av starthänder för en specifik situation.
  2. Spela spelarna: Utvärdera snabbt vilka som spelar sämre händer, vilka som lägger sig mot aggression, vilka som synar satsningar med svaga händer och för optimistiska drag samt vilka som kan bli bluffade och inte.
  3. Lägg dig eller höj: Du bör undvika att syna en satsning om du inte har en bra anledning, som till exempel när du försöker gillra en fälla för någon (set a trap).
  4. Kom ihåg de uppvända korten: Det är väldigt viktigt att veta om händer i spel är ”levande”, det vill säga om inga eller få nyckelkort redan är utspelade eller inte. För att bli bra på detta är det bästa tipset att praktisera spelet och ju fler händer du har spelat desto bättre kommer du bli.
  5. Höj med dina starka drag: Detta är viktigare i Seven Card Stud än Hold’em beroende på vilken del av din hand är uppvänd (som andra spelare kan se) och vilken del du har i dina hålkort (som bara du kan se). Om du är på sjätte gatan med en fyrfärg, det vill säga att du har fyra kort i en och samma färg och endast behöver ett kort till för att få en färg, och två av dessa är i dina hålkort så är det mindre chans att få din motståndare att lägga sig än om du skulle ha alla fyra färgkort uppvända.

Vanliga misstag i Limit Seven Card Stud

  1. Du spelar för många starthänder.
  2. Du är inte tillräckligt uppmärksam på vilka uppvända kort som ligger ute.
  3. Du lägger inte dina mediokra händer och svaga drag.
  4. Du höjer inte med premiumhänderna vilket låter fler spelare vara med i potten.
  5. Du spelar drag som mest troligt ger dig näst bäst hand även om du träffar. Till exempel om du synar en motståndares höjning som visar trekortsfärg och du endast drar till en stege.
  6. Du fokuserar för mycket på ditt eget spel och inte tillräckligt på motståndarnas. Frågor att ställa sig själv är: Hur många är kvar på den här gatan? Har någon höjt föregående gata? Vilka spelartyper är kvar i potten?
  7. Du är inte nog aggressiv på tredje, fjärde och femte gatan.
  8. Du synar satsningar hela vägen utan att ha de rätta oddsen för det.
  9. Du synar för ofta i stället för att höja när du har bäst hand.

7 Card Stud vs Texas Hold'em

Här följer en lista på skillnaderna mellan Seven Card Stud och Texas Hold’em:

  1. Det finns inga gemensamma kort.
  2. En ante och bring-in satsning används i stället för mörkar/blinds.
  3. Det är fem satsningsrundor i Seven Card Stud jämfört med fyra i Hold’em.
  4. Spelaren som har bäst uppvänd hand vid varje satsningsrunda börjar att agera varje gång förutom under första satsningsrundan då spelaren med sämst uppvänt kort börjar att agera.
  5. Du måste komma ihåg de lagda korten.
  6. Antalet spelare är begränsat till max åtta.
  7. Det finns inget positionsövertag före korten har delats ut då det är korten i sig som avgör vem som börjar varje satsningsrunda.

Det finns ingen dealerknapp då varje hand delas ut på samma vis med start på dealerns vänstra sida och fortsätter medsols.

7 Card Stud – Speluppstart

Det första som måste göras om man ska spela Seven Card Stud är att se till att alla spelare vid bordet har marker. Här behövs marker med olika värde som tillåter stora satsningar, små satsningar och ante. Storleken på satsningarna avgör hur högt spel som kommer spelas. En stor satsning är oftast dubbelt så stor som en liten satsning och en ante brukar ligga kring 10% av en stor satsning. Här nedan följer ett exempel som kan ge dig bättre koll på hur du kan strukturera insatser och inköp.

Rekommenderat inköpStor satsningLiten satsningAnte
$100+$4$250¢
$20+$150¢10¢
$10+50¢25¢

Notera att de rekommenderade inköpssummorna är för vad du vill köpa in som minimum för att spela de nivåer som visas i exemplet. Vill du säkerställa att ni har mycket marker rekommendera att ta inköpet på $20 men att spela efter satsningarna som visas för $10 inköpet.

När alla har fått sina marker är det dags att ta fram en kortlek och blanda. Det spelare ingen roll vem som börjar som dealer i Seven Card Stud.

Spelstruktur

  1. Alla spelare betalar ante och får två kort tilldelade nedåtvända (hålkort) och ett kort tilldelat uppvänt. Alla korten delas ut ett åt gången.
  2. Spelaren med det lägsta uppvända kortet måste göra en bring-in satsning.
  3. Satsningsrundan fortsätter medsols med start till vänster om spelaren som fått göra bring-in.
  4. Ett fjärde kort delas uppvänt ut till spelarna. Spelaren med den bästa uppvända handen börjar att agera och fortsätter sedan medsols.
  5. Ett femte kort delas uppvänt ut till spelarna. Spelaren med den bästa uppvända handen börjar att agera och fortsätter sedan medsols.
  6. Ett sjätte kort delas uppvänt ut till spelarna. Spelaren med den bästa uppvända handen börjar att agera och fortsätter sedan medsols.
  7. Ett sjunde kort delas nedvänt ut till spelarna. Spelaren med den bästa uppvända handen börjar att agera och fortsätter sedan medsols.
  8. Alla återstående spelare gör den bästa femkortshanden de kan av sina totalt sju kort.

Här följer en tabell över de mest vanliga satsningsstrukturerna i Seven Card Stud:

LimitAnteBring-inÖppningssatsning
$1-$2$0.25$0.50$1
$2-$4$0.50$0.75$2
$3-$6$0.75$1.25$3
$4-$8$1$2$4
$5-$10$1$2$5
$6-$12$1$2$6
$8-$16$2$3$8
$10-$20$2$4$10
$15-$30$3$6$15
$20-$40$5$10$20
$30-$60$5$15$30
$50-$100$10$20$50
$75-$150$25$50$75
$100-$200$25$50$100

7 Card Stud – Satsningsregler

I Limit Seven Card Stud är satsningsnivåerna fixerade till ett specifikt värde. Storleken på spelet bestäms av dessa satsningsnivåer. Till exempel, i ett $4/$8-spel är den lilla satsningen 4kr och den stora satsningen är 8kr. Anten är vanligtvis 10% av den stora satsningen och en minimum bring-in är av samma storlek som anten.

Satsningar och höjningar görs inkrementellt i förhållande till den stora eller lilla satsningen beroende på vilken gata och satsningsrunda som spelas. De första två satsningsrundorna (gata tre och fyra) används den lilla satsningen inkrementellt. För att se till det tidigare $4/$8-exemplet skulle en satsning här vara $4, en höjning $8, ytterligare en höjning $12 och så vidare. De sista tre satsningsrundorna (gata fem till sju) används den stora satsningen inkrementellt. För att se till det tidigare $4/$8-exemplet skulle en satsning här vara $8, en höjning $16, ytterligare en höjning $24 och så vidare.

Stor markerstapel

Satsningsstrukturen i Limit sätter ett tak på antal höjningar som får göras i en satsningsrunda. Vanligtvis är detta tak på en satsning plus tre höjningar.

Seven Card Stud – Ante och bring-in

När korten har blandats måste alla spelare betala ante. Ante är ”döda” marker som går direkt in i potten och alla satsningar som görs efter anten är betald går till samma pott.

Alla spelare får två kort tilldelade nedåtvända (hålkort) och ett kort tilldelat uppvänt (synligt). Alla korten delas ut ett åt gången med start hos spelaren till vänster om dealern och fortsätter medsols. I alla former av poker finns det faktorer som avgör vem som ska börja att agera i en hand efter att korten delats ut. I Hold’em och Omaha är det spelare till vänster om spelaren som betalat stora mörken/blinden, men i Stud är det spelaren som har det lägsta synliga kortet som får börja genom att göra bring-in.

Här hittar du vad du behöver veta för att kunna urskilja vilken spelare som ska göra bring-in:

  • Alla kort är värda sitt nominella värde och är värderade från sämst till bäst: knekt (J), dam (Q), kung (K).
  • Ess (A) räknas som högt när man urskiljer bring-in vilket innebär att det är kortet med högst värde.
  • Om två spelare hare samma värde på sitt kort så avgör färgen på korten vem som får göra bring-in.
  • Stud använder den engelska alfabetiska färgordningen från sämst till bäst: Clubs (klöver), Diamonds (ruter), Hearts (hjärter), Spades (spader).

Spelaren som måste göra bring-in har två alternativ. Antingen kan dom lägga en bring-in i samma storlek som en ante eller så kan dom utföra en ”complete” och lägga storleken av en liten satsning.

Stjäla antes i Seven Card Stud

Ett bra sätt att öka dina vinster i Seven Card Stud är genom att stjäla antes. I ett vanligt spel får du generellt sätt tillräckligt bra pokerodds för att vinna pengar på detta sätt om du lyckas stjäla framgångsrikt 40%. Värt att tänka på är dock att du också kommer vinna potter ibland även om någon synar dig vilket innebär att denna procentsats går ner ytterligare.

Ett exempel på detta skulle vara om du fick ett uppvänt kort som framstår som skrämmande (vanligtvis ett ess eller kung, eller något annat kort som kanske inte hjälper din hand i stort men som passar bra ihop med dina andra uppvända kort). Det här möjliggör för dig att vinna potter genom att satsa vidare och representera en stor hand. Många gånger kommer dina motståndare lägga låga par på fjärde gatan om du fortsätter att visa aggression samtidigt som du har högre uppvända kort än din motståndare.

Det kan vara bra att försöka stjäla när du har det nästa högsta uppvända kortet och den som har det högsta kortet har ännu inte fått chansen att agera. Det här skapar illusionen att du har en legitim hand då du har valt att höja mot en spelare som har ett högre uppvänt kort än dig. När du försöker dig på dessa spel måste du alltid ta i beaktning vilken typ av spelare som har det högsta kortet. Om denna spelare är aggressiv och duktig så bör du vara mer försiktig när du försöker stjäla i den här situationen.

Märker du att en motståndare själv verkar försöka stjäla kan du försöka att återstjäla genom att höja. Ett bra tillfälle att göra detta är när du har ett högre uppvänt kort än din motståndare och om du har hålkort som ger dig adderat värde i handen. Ett exempel på detta är en trekortsstege eller trekortsfärg. Eftersom du har planerat att syna din motståndare oavsett kan du lika gärna återhöja om du tror att din motståndare försöker stjäla och således ta ner potten direkt eller på en senare gata. Om du spelar i ett spel där motståndarna är väldigt tighta och passiva kan du försöka stjäla om du sitter i tidig position och har ett uppvänt ess eller kung. Detta är dock ofta ett misstag om du spelar i ett spel med lösa och aggressiva motståndare då du inte kommer lyckas speciellt ofta.  En generell regel är också att du inte ska försöka stjäla om ditt uppvända kort är likadant som någon annans då detta innebär att det är mindre chans att du har ett par och att du inte lika ofta kommer att förbättra ditt höga kort till ett par.

7 Card Stud – Bästa starthänderna

Det är väldigt viktigt att du är uppmärksam och kollar på bordet om din hand fortfarande lever eller inte. Det vill säga att det inte ligger massa uppvända kort ute som skulle ha hjälpt din hand. Till exempel så är många låga par, steg- och färgdrag mer spelvärd om din hand inte är blockerad av något annat uppvänt kort. Låt säga att du har ( 10 9 ) 8 . Den här handen är mycket starkare om alla sjuor fortfarande lever i jämförelse om endast hälften av dom gör det. Om alla sjuor och knektar redan ligger ute är din hand i stort sett död. Det enda undantaget är om du har ett par i ess i hålkorten då dessa oftast kan spelas även om din uppvända hand är helt död.

För att göra det enklare att avgöra vad du ska leta efter i en starthand så kommer här en lista på de bästa starthänderna i Seven Card Stud:

  1. Triss (även kallat rolled-up trips). Du startar med (A-A) A eller andra trissar.
  2. Höga par AA-JJ. Handen är starkare om paret är dolt för det är svårare för dina motståndare att uppskatta din handstyrka. Din kicker spelar här också roll då ett ess som kicker till ditt par i knektar (J-J) A är mycket bättre än en kicker 2, (J-J) 2.
  3. Höga suited connectors som till exempel ( A K ) Q , ( K Q ) J eller ( J 10 ) Q .
  4. Mellanparen TT-88 och mellanhöga suited connectors som till exempel ( J 10 ) 9 , ( 10 9 ) 8 eller ( 9 8 ) 7 .
  5. Höga suited semi-connectors som till exempel ( A Q ) J , ( K J ) 10 eller ( A K ) 10 .

Mike McD, i den välciterade filmen Rounders, pratar om att ha ”nines or better wired, jacks or better split.” Det här betyder att ha par i nior eller bättre i dina hålkort eller par i knektar och bättre där ena kortet är uppvänt och det andra i dina hålkort. Han nämner också ”three high cards to a flush.” Alla dessa starthänder är värdefulla I Seven Card Stud om man spelar dom rätt. Det här är ett väldigt tight starthandssystem och känner du att du spelar för många händer kan detta vara tänkvärt och något att falla tillbaka på.

Hur man spelar rolled-up trips

I genomsnitt kommer du bli tilldelad en rolled-up triss 1 av 425 gånger. Det här är den starkaste starthanden i Seven Card Stud men det betyder inte att du måste slowspela din hand. Spelar du i ett löst och aggressivt spel där många motståndare ger action med väldigt mycket händer så är det snarare fel att slowspela en så stark hand. Det är endast bra att slowspela din hand när du inte vill ge i väg information om din hand för tidigt. Till exempel om någon höjer med en kung och en annan återhöjer med ett ess. Om du här väljer att ytterligare återhöja med en rolled-up triss på handen så gör du det väldigt tydligt för resten av bordet att du faktiskt har en väldigt stark hand. I det här fallet är det bättre att bara syna höjningen och avslöja din hand på senare gator för att kunna få mer betalt.

När du slowspelar sådana här typer av händer brukar det vara bäst att vänta till femte eller sjätte gatan innan du gör din första höjning. Detta är dock beroende av vad dina motståndare mest troligt har, hur många spelare som är kvar i handen och hur stor potten är.

Hur man spelar höga par

De höga paren är AA-JJ och ska nästan alltid spelas. De enda gånger du bör lägga någon av dessa händer är om du tror att du möter ett högre par eller om din möjlighet för triss är död. Ett par i knektar kan också läggas om du har en dålig kicker och det är många högre kort bakom dig som inte agerat ännu. Ytterligare ett tillfälle när du kan lägga ditt höga par är om potten har höjts och återhöjts av spelare som har högre uppvända kort än ditt par.

Innan du lägger ditt par så bör du alltid fundera över hur action sett ut och vilka motståndare som har gett denna action. Om en av dina motståndare parar sitt uppvända kort och du inte har en fyrkortsfärg eller fyrkortsstege är det oftast korrekt att lägga din hand.

Hur man spelar låga- och mellanpar

När du ska bestämma om du ska spela ett mellanpar eller inte ska du alltid fundera över följande faktorer där de två första är de viktigaste:

  1. Om du inte är i en position för att stjäla så se till att alla dina kort lever innan du bestämmer dig för att spela.
  2. Har du en stark kicker?
  3. Vilka är de andra uppvända korten?
  4. Är spelet överlag tight eller löst?
  5. Din hand är starkare om ditt par är dolt.
  6. Om din hand innehåller en tvåkortsfärg eller tvåkortsstege ger det ditt mellanpar adderat värde.

Generellt ska du lägga dina mellanpar i höjda potter förutsatt att du inte har en högre kicker än det par som den höjande spelaren representerar. När du har ett mellanpar och inga uppvända kort är högre än ditt par ska du nästan alltid höja din hand. Du får även vissa fördelar om du har en stark kicker till ditt par. Till exempel så låter det dig att representera ett högre par än du har samt att det ökar dina chanser att få ett bättre två par än din motståndare. Har potten höjts och återhöjts däremot så bör du generellt sätt lägga dig oavsett vilket adderat värde din hand har.

Hur man spelar trekortsfärg

Hur du ska spela trekortsfärger beror mycket på fyra faktorer:

  1. Hur höga är dina kort?
  2. Hur många av dina färgkort lever?
  3. Vad är ditt uppvända kort?
  4. Vilken position sitter du i?

Dessa faktorer påverkar kraftigt hur denna typ av hand bör spelas. Vissa trekortsfärger spelas bättre heads-up (en mot en), och vissa spelas bättre i flervägspotter (när fler än en motståndare är med). Om alla dina färgkort lever men inga av dina parkort så spelas handen bättre flervägs. Detta av den enkla anledning att du troligtvis kommer behöva träffa en färg för att ha den bästa handen då par sällan räcker i flervägspotter.

Hur man spelar trekortsstege

Trekortsstegar är inte lika bra som trekortsfärger men de kan fortfarande vara väldigt bra att spela. Du bör ta dessa faktorer i beaktan när du bestämmer dig för om du ska spela din trekortsstege eller inte:

  1. Hur höga är dina kort?
  2. Hur många av dina kort lever?
  3. Vad är ditt uppvända kort?
  4. Har du också en tvåkortsfärg?
  5. Vad är de andra korten på bordet?
  6. Vem och hur många spelare är redan involverade i potten?
  7. Hur mycket kommer det kosta att spela?
  8. Hur bra är dina motståndare?

När potten har blivit höjd och återhöjd ska du endast spela dina trekorststegar om dina kort lever samt har höga kort eller en tvåkortsfärg. När du spelar mindre trekortsstegar som ( 7 8 ) 9 är det viktigaste att se hur levande dina tior och sexor är.

Rent generellt ska du inte spela dina gut-shot trekortsstegar om du inte har höga kort eller en tvåkortsfärg samt levande hålstegekort. Till exempel så kan en hand som ( Q J ) 9 spelas om inga tior ligger ute och det finns en chans att du vinner potten om du parar ett av dina hålkort.

Satsningsrunda ett (tredje gatan)

Välorganiserad markerstapel.

Spelaren till vänster om bring-in är nästa spelare att agera. Denna spelare har tre val:

  • Lägga sig: Spelaren betalar inget till potten och lägger sin hand.
  • Syna: Matchar summan på bring-in.
  • Höja: Om den första spelaren gjorde en minimum bring-in (summan av en ante) så blir en höjning lika stor som en complete (summan av en liten satsning). Om den första spelaren gjorde en complete så blir höjningen dubbelt så mycket (summan av en stor satsning).

Satsningsrunda två (fjärde gatan)

När den första satsningsrundan är klar så delar dealern ut ett kort till varje spelare med start hos den närmsta spelaren till vänster om dealern och fortsätter medsols. Detta kort delas ut uppvänt och läggs bredvid det första uppvända kortet. I den här satsningsrundan (och alla kommande) agerar den spelare som har den bästa öppna handen först.

Värdet på händer räknas på samma sätt som den officiella handrankingen för poker.

På fjärde gatan finns det bara två uppvända kort så den bästa möjliga uppvända handen är två ess. A A för att vara exakt då färger spelar roll i Seven Card Stud. Den sämsta handen blir då 23.

När man räknar på färger i Seven Card Stud utgår man ifrån det högsta värdet på kortet och kollar färgen på detta.

Exempel 1:

Spelare 1:

A spades A K clubs K

Spelare 2:

A hearts A K spades K

Spelare 1 har den bättre handen då spader ess rankar högre än hjärter ess.

Exempel 2:

Spelare 1:

3 spades 3 3 clubs 3

Spelare 2:

3 hearts 3 3 diamonds 3

Spelare 1 har den bättre handen då spader 3 rankar högre än hjärter 3.

När det är bestämt så agerar den spelaren först. De har valen att checka eller satsa den lilla satsningen. Efter spelaren agerat fortsätter man vidare medsols. Varje spelare har möjligheten att checka, syna, satsa/höja eller lägga sig.

När alla spelare har agerat och alla spelare som inte har lagt sig har stoppat in samma summa i potten så är satsningsrundan över.

Satsningsrunda tre (femte gatan)

Denna satsningsrunda spelas på samma sätt som föregående men här är den bästa uppvända handen en triss samt att den stora satsningen här tillämpas och inte längre den lilla.

Satsningsrunda fyra (sjätte gatan)

Denna satsningsrunda spelas på samma sätt som föregående men här är den bästa uppvända handen fyrtal. Stora satsningen tillämpas fortfarande.

Satsningsrunda fem (sjunde gatan)

Identiska markerstaplar. Start

När den fjärde satsningsrundan är klar kliver spelarna nu in i den femte och sista satsningsrundan, även kallad sjunde gatan. Nu delar dealern ut ett kort till varje spelare med start hos den närmsta spelaren till vänster om dealern och fortsätter medsols. Detta kort delas ut NEDVÄNT. Spelaren med den bästa uppvända handen börjar att agera som i tidigare satsningsrundor. Stora satsningen tillämpas fortfarande.

Showdown

När den sista satsningsrundan är avklarad är det dags för showdown mellan alla kvarvarande spelare. I showdown gör alla kvarvarande spelare den bästa femkortshanden de kan av de sju kort de har att tillgå. De två överblivna korten har inget värde.

7 Card Stud hand-odds

Hand AHand BDöda kortVinstprocent
( A A ) 7 ( Q Q ) 7 NoneHand A wins 66.6%
( A A ) 7 ( Q Q ) 7 NoneHand A wins 63.9%
( A A ) 6 ( 9 9 ) J NoneHand A wins 61.4%
( K K ) 8 ( Q Q ) A NoneHand A wins 55.8%
( A A ) 7 ( J 6 ) 2 5 Q Hand A wins 72.7%

Effekten av döda kort

Här nedan finns ett antal tabeller som visar hur dina chanser att träffa en specifik hand ändras beroende på antalet döda kort.

Hand: TrekortsfärgChans att få färg (%)
0 döda kort23.6%
1 döda kort19.6%
2 döda kort15.8%
3 döda kort12.3%
4 döda kort9.1%
Hand: ( 5 5 ) A Chans att få två par eller triss (%)
Antalet ess och femmor ute: 041.0%
Antalet ess och femmor ute: 134.1%
Antalet ess och femmor ute: 226.5%
Antalet ess och femmor ute: 318.3%
Antalet ess och femmor ute: 410.5%
Hand: ( 6 7 ) 8 9 Chans att få stege (%)
Antalet femmor och tior ute: 049.8%
Antalet femmor och tior ute: 144.8%
Antalet femmor och tior ute: 239.4%
Antalet femmor och tior ute: 333.8%
Antalet femmor och tior ute: 427.8%

Stud är en av de äldsta pokerformerna och är fortfarande en favorit hos många.

7 Card Stud – Vilken hand vinner

Här är reglerna för att bestämma en vinnande hand i Seven Card Stud:

  • Värdet på händer räknas på samma sätt som den officiella handrankingen för poker och det finns inga undantag för detta.
  • Det finns inga andra händer i Stud än de som är listade i handrankinen ovan.
  • Pokerhänder måste bestå av exakt fem kort och det är endast dessa fem kort som används när man bestämmer vem som har den vinnande handen. Till exempel:

Om spelaren har:

2 hearts 2 J clubs J Q clubs Q K spades K A diamonds A 10 spades 10 9 clubs 9

Spelarens bästa hand är en stege:

10 spades 10 J clubs J Q clubs Q K spades K A diamonds A

  • Om ingen av de kvarvarande spelare har något vilket betyder att de inte har ett par eller starkare så vinner den hand som har det högsta kortet. Exempel:

Spelare 1 har:

A clubs A 3 hearts 3 4 diamonds 4 6 spades 6 7 spades 7

Spelare 2 har:

K spades K Q spades Q J clubs J 9 clubs 9 8 diamonds 8

Spelare 1 vinner då A högt är bättre än K högt.

Spelare 1 har:

A clubs A J hearts J 9 spades 9 8 diamonds 8 6 hearts 6

Spelare 2 har:

A hearts A J clubs J 9 diamonds 9 8 clubs 8 2 spades 2

Spelare 1 vinner här på det femte kortet – 6 som är högre än 2.

Färgen på kortet används aldrig för att avgöra styrkan på en hand. Skulle två spelare ha exakt samma hand så delas potten mellan de två spelarna.

När man bestämt vem som vinner handen får denna spelare potten och sen börjar en ny hand.

Stud Eight-or-Better (Stud Hi-Lo)

Detta spel kallas också för Stud EB och Stud Hi-Lo. Det spelas överlag på exakt samma sätt som stud med den skillnaden att den kvalificerade låghanden vinner halva potten.

Precis som i Omaha 8 utgörs den låga handen av de lägsta fem korten i en hand och alla dessa kort måste vara 8 eller lägre för att kvalificera sig. Ess räknas som lågt och man får inte ha två kort med samma värde. Stegar och färger räknas inte i den låga handen vilket göra att den bästa låga handen är en stege A-5.

Stud Hi-Lo Starthänder

Starthänder I Stud EB är samma som i Stud och Razz. En riktigt bra Stud-hand är bra för att vinna den höga halvan av potten och en bra Razz-hand är bra för att vinna den låga halvan av potten. De bästa händerna i Stud EB är dock de händer som kan vinna både låga och höga halvan av potten och på så sätt scoopa/vinna hela potten. [A]c3 2 är den bästa starthanden i Stud EB.

Seven Card Stud Hi-Lo showdown regler

Stor pokerpott med mycket marker som fördelas.

Höga handen

Den höga handen I Seven Card Stud Hi-Lo är identiskt till den vinnande handen i vanlig Seven Card Stud. Halva potten tilldelas spelaren som har denna hand.

Låga handen

Låga händer måste kvalificera sig för att vara berättigad till den låga halvan av potten.

  • Korten en spelare använder för sin högsta hand har ingen effekt på den låga. En spelare kan använda vilka fem kort som helst för att göra sin låga hand även om spelaren använder andra kort till sin höga hand.
  • Att kvalificera sig för en låg hand definieras som: fem oparade kort som har värdet 8 eller lägre.
  • Ess räknas som lågt för låga händer.
  • Färger och stegar räknas inte i låga händer vilket göra att den bästa handen är stege A-5.
  • Låga händer räknas från det högsta kortet och nedåt vilket innebär att en låg hand bara är så bra som sitt högsta kort. Exempel:

Spelare 1 har:

2 clubs 2 3 hearts 3 5 diamonds 5 6 diamonds 6 7 diamonds 7

Spelare 2 har:

A clubs A 2 spades 2 3 diamonds 3 4 clubs 4 8 hearts 8

Spelare 1 vinner då deras högsta kort är 7 och spelare 2 har 8 som högst kort.

  • Alla händer med ett par eller kort högre än 8 kvalificerar sig inte för den låga handen.
  • Färg på korten spelar ingen roll i den låga handen vilket innebär att spelare som har exakt samma värde på sin låga hand får dela på den låga halvan av potten.

Exempel:

Spelare 1 har:

A hearts A 2 spades 2 K hearts K K spades K 3 clubs 3 4 hearts 4 5 diamonds 5

Spelare 2 har:

A spades A 3 spades 3 Q hearts Q Q diamonds Q Q spades Q 3 hearts 3

Höga vinnaren: Spelare 2 vinner med en kåk i damer och treor: Q Q Q 3 3

Låga vinnaren: Spelare 1 vinner med en 5 låg: 5 4 3 2 A (spelare 2 kvalificerade sig inte ens för en låg hand).

Generella Seven Card Stud Hi-Lo regler

  • Om det finns ojämnt antal marker så man inte kan dela potten exakt i två så tilldelas vinnaren av den höga halvan av potten denna.
  • Om det inte finns några kvalificerade låga händer så vinner den höga handen hela potten.
  • Spelare kan vinna ena halvan eller hela potten med samma eller olika kort från deras hand.
  • En spelare behöver inte säga vilken del av potten denne spelar för i början på handen.

Grundläggande Seven Card Stud strategi

I Omaha Hi-Lo vill du alltid spela för den höga potten med drag till den låga potten. I Stud Hi-Lo är det tvärtom. Här vill du spela för den låga potten med drag till den höga potten. Det är dock lätt att bli kvartad (man vinner halva låga eller höga potten vilket motsvarar 25% av totala potten) om man bara spelar efter den låga halvan av potten.

I Stud Hi-Lo är det mycket lättare att avgöra om du har den bästa låga handen än den höga. Du använder samma teknik som i Razz när du utvärderar dina motståndare uppvända kort.

Du vill spela efter den låga potten och förhoppningsvis träffa en hög hand på vägen. Värt att nämna är att om du skulle få den bästa låga handen, A2345, så har du även chans att vinna den höga potten med stege.

Mer 7 Card Stud regler

Öppet par på fjärde gatan: Om en spelare para sitt första uppvända kort på fjärde gatan (vilket ger dom ett öppet par på fjärde gatan) så har spelaren möjlighet att satsa den stora satsningen direkt även om man annars bara spelare den lilla satsningen på fjärde gatan.

Begränsa satsningen: I varje satsningsrunda kan det bara ske en satsning plus tre höjningar som regel. När den tredje höjningen görs så kan resterande spelare inte höja igen utan endast syna eller lägga sig under pågående satsningsrunda.

Det tar slut på kort: Om du spelar med åtta spelare är det inte möjligt för alla åtta att få sju kort då en kortlek endast har 52 kort. Om detta sker så delar man ut ett öppet gemensamt kort på sjunde gatan i stället för att ge alla spelare varsitt gömt kort.

Spela 7 Card Stud (Hi-Lo inkluderat) online

Tror du att du har vad som krävs för att slå dina motståndare? Signa upp vid något av de bästa pokersajterna online här nedan och testa! Vi har testat alla stora pokersidor och här nedan är de vi rekommenderar:

Seven Card Stud Regler FAQs

  • Vad är 7-Card Stud Poker?

    7-Card Stud, även kallat stötpoker, är ett pokerspel som kan spelas med 2-8 personer vid bordet. Målet i Stud är samma som i andra pokervarianter, nämligen att vinna så mycket marker du kan. Stud har många regler och speciella egenheter men är i grunden ett väldigt enkelt spel.
  • Vart kan jag spela 7-Card Stud Poker?

    Du kan spela 7-Card Stud Poker online på de sidor som rekommenderas på den här sidan. Några exempel på dessa är: partypoker, PokerStars, Bet365, Unibet och 888poker.
  • Vad är skillnaden mellan 7-Card Stud Poker och Hold'em?

    Det finns inga gemensamma kort i 7-Card Stud Poker och det det är fem satsningsrundor istället för fyra. Ante och bring-in används istället för blinds/mörkar.

    Spelaren med bäst han börjar att agera på varje satsningsrunda förutom den första då det är sämst hand som börjar agera. Det finns inget positionellt övertag i 7-Card Stud före korten har delats ut och det finns ingen dealerknapp utan korten delas alltid ut i samma ordning med början på spelaren till höger om dealern.
  • Vad är handrankingen i 7-Card Stud Poker?

    Pokerhandrankingen är densamma som den officiella pokerhandrankingen för Hold'em. Det finns inga undantag utan en färg är alltid bättre än en stege, en triss är alltid bättre än ett par etc. En pokerhand måste utgöras av exakt fem kort även i 7-Card Stud och de två överblivna korten räknas som döda och har inget värde när man värderar sin hand.

Comment on that

Ditt meddelande väntar på godkännande
×