24 galna marknadsföringskampanjer inom Poker
Okej, vi har säkert sett många pokerrelaterade reklamkupper, men hur långt kan man gå? Här får du bekanta dig med de galnaste kampanjerna som pokerhistorian har åskådat.
Nummer 1 till 12 (från pokerspelande APA i pokerdjungeln till pokerspelare på djungelsafari!)
Dallas Mavericks ägare Mark Cuban sade en gång att ett säkert tecken på misslyckande för något nystartat är för mycket reklam och om du skulle ta dig en snabb titt på pokerindustrin skulle du förmodligen hålla med 99 % av gångerna.
Den oreglerade online spelindustrin i början av 2000-talet, innan UIGEA lagen kom 2006, var i USA motsvarigheten till onlinepokerns vilda västern.
Marknadsförarna för de olika sajterna körde på under flera år på ett tidigare sällan skådat sätt. Promotions gick långt utöver att bara handla om att branda olika accessoarer. Det hela var over-the-top, överdrivet, löjligt, girigt och vid vissa tillfällen rent utav sexistiskt då pokersajter gjorde absolut allt de kunde för att locka nya spelare eller skapa publicitet.
Här är en närmare titt på några av de märkligaste, galnaste eller mest osannolika kampanjer som pokersajter har kört genom åren.
1. Poker – rena rama apspelet?
Någon försökte köpa in en APA(!) i WSOP Main Event.
Det låter som ett skämt men någon försökte på riktigt att köpa in en apa i Main Event 2006.
”Någon” var sajten Poker Share och namnet på schimpansen var "Mikey" (eftersom det faktiskt var så). De goda människorna på Poker Share (för övrigt numera defunkt, vi har ingen aning om varför) hade faktiskt lärt Mikey rudimentär a pokerkunskaper som att flytta markerna all-in och sitta vid ett pokerbord.
Överraskande nog var det en hel del tumultartade protester från spelare som inte ville bli utslagna av apan (är inte en lös all-in maskin vid ens bord till ens fördel?)!
Kanske det roligaste med hela historien är att apan inte ens fick spela. Funktionärerna på
WSOP var faktiskt tvungna att hitta ett avsnitt i regelboken som säger att endast människor får spela.
Så inte få nu inte några idéer om hur du köper in din katt ”Sylen” nästa år.
Tror du inte på oss? Kolla då in videobeviset nedan:
2. WSOP sköt bokstavligen upp pengar i luften
Den här promotionen är relativt ny, men 2014 använde WSOP luftkanoner för att skjuta in pengar i Amazon Room.
Mer exakt sköt WSOP in tiotusen (10 000) endollarssedlar!
Det var en mycket udda marknadsföring med tanke på att några av spelarna som ofta är på Rio är miljonärer och kanske inte så upphetsade vid tanken på att krypa runt på kasinogolvet för att komma över $ 3.
Men ok, det var åtminstone en möjlighet för skatteavdrag för Caesars!
3. Du kan vinna Mike Tyson hus genom att spela poker
Denna kampanj är verkligen underlig.
Engelska mångmiljonären Dominic Marrocco köpte Mike Tyson hus för fyra miljoner dollar 2004, men bestämde sig för att ge alla, inklusive Tyson själv, chansen att vinna huset i en freeroll.
Marrocco hade planer på att göra en dokusåpa baserad runt huset där hundratals spelare skulle ha en chans på herrgården. Slutligen skulle spelarfältet inskränkas till två spelare som sedan skulle resa till herrgården där de skulle spela mot Marrocco och Tyson i en fyrmanna uppgörelse. Vinnaren skulle vinna huset. Om det var Marrocco skulle han helt enkelt hålla huset medan om det var Tyson skulle han faktiskt få huset tillbaka.
Det har inte gått att finna någon information om huruvida showen någonsin kom till stånd och vi har aldrig sett några tecken på det.
Mike Tyson spelade dock 2007 poker i turneringen Ante Up for Africa.
4. Kimono kondomer körde en Tv-reklam som hette "When One-Eyed Jacks are Wild”
Hur populärt var inte poker i mitten av 2000-talet? Även kondomföretag försökte hoppa ombord på fenomenet.
Kimono kondomer körde en Tv-annons som hette "When One-Eyed Jacks are Wild" som gick ut på att man skulle använda kondomer i stället för pokermarker.
Tyvärr är det inte speciellt fyndigt, speciellt inte med tanke på att det finns fullt med insinuerande uttryck i poker som de kunde ha använt sig av (all-in, squeeze spel, stor stack, suckout etc., etc.)
Här är annonsen i all sin glans:
5. Kristna pokermarker
Även religiösa grupper försökte komma in i pokern i mitten av 2000-talet.
Försäljaren av kristna religiösa varor Kerusso släppte faktiskt en uppsättning marker som hade inskriptioner med inspirerande slagord som "Jesus gick all-in för dig".
Det är dock inte helt klart om de faktiskt var avsedda för att spelas med eller om ändamålet var rent dekorativt, eftersom hasardspel faktiskt är en synd, eller hur?
Kanske har den kände och djupt troende kristne f.d. världsmästaren Jerry Yang en uppsättning någonstans?
6. Swank Poker erbjöd i princip sex för poker
Sex säljer, men uppenbarligen inte tillräckligt bra.
Swank Poker var en extremt kortlivad pokersajt som byggde på att sex var säljandem de erbjöd sex och sexleksaker mot frequent player player points.
En av de dyraste objekten? Regissera och agera i en porrfilm med en av Swankflickorna.
Här är en snabb titt på vad du kunde få med spelarpoäng på Swank Poker:
• En årsförbrukning av kondomer - 4000 Swank Poäng
• 1000 HotMovie.com minuter - 4500 Swank Poäng
• Presentkort värt $ 300 på vuxenbutiken Adam och Eva – 15 000 Swank Poäng
• En natt på nattklubben Babylon i Wien, Österrike – 75 000 Swank Poäng
• Ett års VIP-medlemskap sexklubben Green Door i Las Vegas – 80 000 Swank Poäng
• En hardcorescen med en Swank flicka som du själv regisserar – 100 000 Swank Poäng
Det har inte funnits några uppgifter tillgängliga ifall någon någonsin kunde generera tillräckligt med poäng för att göra någonting på listan. Det hade varit svår bedrift med tanke på att det fanns mycket lite trafik på sajten.
Än en gång är det tveksamt om någon någonsin kommer att erkänna att spela på webbplatsen så vi kommer förmodligen aldrig veta.
7. partypoker Gav Paris Hilton en $ 200k Freeroll
Paris Hilton blev bara mer och mer känd i mitten av 2000-talet och skapade en hel del rubriker vid den här tidpunkten.
Hon var också något av en pokerentusiast och det fanns ett utbrett rykte om att hon en gång förlorat en Bentley värd $ 200k i ett pokerparti.
Men gjorde hon? Det hela verkar suspekt då pokerspelare inte har för vana att faktiskt satsa bilar (det här är inte film.)
Oavsett så erbjöd partypoker Paris Hilton en freeroll där hon kunde vinna ”tillbaka” Bentleyn ifall hon kunde slå Mike Sexton heads-up.
Såvitt vi vet har matchen aldrig blivit av.
Tydligen kunde pokervärlden inte få nog av Hilton då Clonie Gowen senare skulle utmana arvtagerskan på en $ 100k heads-up match.
Hilton accepterade inte även om hon såsmåningom spelade WPT Invitational och några andra turneringar för enbart inbjudna.
8. Bodog körde en pokerdokusåpa och blev stämda för det
Bodog var kända för sina många over-the-top kampanjer men den ökända Wild Card Poker såpan tog verkligen priset.
Ingen mindre än Bodogs grundare Calvin Ayre var turneringsvärd i såpan där både proffs och kvalare deltog.
Kvalarna fördes till Antigua för en veckas vilt festande under showens inspelning. Josh Arieh vann faktiskt $ 500 000 i den första omgången av showen.
Tänk på att Calvin Ayre framställdes som en Dan Bilzerian-typ innan det blev en grej så i ledningens ögon var detta rätt att göra.
Historien har dock inte ett lyckligt slut eftersom Bodog slutligen stämdes av dokusåpans producent Babette Pepaj som hävdade att det var hela var ett derivat av en show hon hade uppfunnit.
9. 888poker Skickade spelare på en flygtur i ett stridsplan
Detta är en relativt ny kampanj som 888poker erbjöd för första gången 2014.
I kampanjen kunde spelarna vinna en flygtur i en iL-39 Albatross Fighter Jet i Prag bara genom att spela Snap Poker hos 888poker.
Men du får inte flyga planet, något som vid eftertanke faktiskt verkar riktigt smart.
10. Full Tilt Poker Erbjöd en del i Phil Ivey i WSOP Main Event 2009
I denna berömda kampanj utförd av Full Tilt Poker 1.0 gavs spelarna en chans att vinna 6 % av Phil Ivey som då var på finalbordet i WSOP Main Event 2009.
Det var faktiskt två separata tävlingar där 9-spelare i en Sit & Go fick dela en prispott som var lika med 5 % av Iveys vinster.
I den andra tävlingen fick vinnaren av en annan Sit & Go 1 % av Iveys vinst.
Första plats i Main Event det året var värt $ 8 500 000 så den sistnämnda vinsten kunde ha varit värd $ 85 000.
Istället slutade Phil Ivey 7:a (hans AK blev utdraget av AQ) för $ 1,4 miljoner vilket innebar en vinst på $ 14k för en lycklig spelare.
Det bör noteras att Full Tilt aldrig faktiskt inte gav bort några av Iveys vinster. De bara matchade värdet, eftersom Ivey förmodligen annars skulle ha haft något att säga om det hela.
11. Spela Poker på PokerStars = Vinn en Porsche
Denna kampanj är unik eftersom det är en av de få i den här listan som faktiskt fortfarande körs.
Om du kan samla ihop 3,1 miljoner frequent player points på PokerStars kan du byta dem mot en Porsche Cayman S. Inga frågor ställda.
Italienaren Dario Minieri var faktiskt den första spelaren att lyckas med bedriften 2007 när han bara var 22 år gammal.
Sedan dess har en mängd spelare kört iväg med en Porsche bara genom att få ihop en seriös volym på PokerStars.
Vid ett tillfälle erbjöd faktiskt PokerStars även en Aston Martin V8 för spelare som kunde tjäna ihop svindlande 5 000 000 frequent player points.
12. Chilipoker Skickade Spelare på Safari
Det är inte ofta man får åka på safari genom att spela ett kortspel men Chilipoker gjorde det möjligt 2008.
Chilipoker körde satelliter till turneringen Sun City Million Dollar Poker Tournament med garanterade 1.5 miljoner dollar i Sydafrika.
Paketen var värda $ 10k och förutom inköpet i turneringen värd $ 3k och boende ingick helt ärligt, en tvättäkta djungel Safari.
I all vänlighet besparar vi er dumma poker-djungel-skämt.