Fitnesstips inför poker-VM: ”Tänk på din hållning”

Sara Rönne
Sara Rönne.

World Series of Poker Main Event - även känt som poker-VM - inleds på lördag. Här tipsar två fitnessexperter om hur man ska klara av de långa sittningarna i världens största pokerturnering.

Sara Rönne

http://www.traningsgladje.se

Vilka problem kan det medföra att sitta så många timmar?

Forskning visar att just stillasittande är dåligt för vår hälsa så det är bra att röra på sig lite även under långa perioder vid bordet.

Hur förbereder man bäst kroppen för det?

Alla utmaningar kräver förberedelse, såväl mentalt som fysiskt. Om utmaningen är besegrad i huvudet och man redan gjort arbetet med att lösa allehanda problem som kan uppstå så har man vunnit mycket. Jag har cyklar 24 timmar i sträck till exempel och var duktig på att förbereda mig med rätt utrustning, rätt träning, rätt energi men också rätt mentala tankar. Jag hade förberett mig för hur det skulle kännas i kroppen och hur det skulle kännas i huvudet. Bra energi är ett viktigt verktyg. När energinivåerna dalar så känns det mesta jobbigt: det är då eventuella smärtor påminner sig och det är då det känns tungt och ofokuserat i huvudet.

Finns det några (helst diskreta) övningar man  kan göra när man sitter och spelar poker, för att förebygga eventuella problem?

All rörelse är bra, men försök rulla axlarna bakåt och framåt och gör så mycket du kan för att få igång blodcirkulationen i kroppen. Du kommer också få en mental uppsving av det.

Om man känner att man börjar få problem, med ryggen till exempel, medan man spelar. Hur kan man lösa det?

Tänk på din hållning! Nuförtiden finns det till exempel bra "hållningsselen" som ser ut lite som ett pistolhölster fast utan pistol. Testa det och känn skillnaden. Eller kom ihåg att sträcka på dig lite nu och då!

Hur mycket bör man sova för att kunna prestera på topp?

Det är väldigt individuellt men 7-8 timmar brukar vara optimalt. Det har visat sig att inte bara mängden timmar utan också bara när på tiden man sover är viktigt. Bäst sömneffekt får du mellan ca 22-02, då jobbar kroppen som hårdast med att reparera och bygga upp sig själv.

Spelar du själv poker?

Min sambo spelar poker och ett tag var han väldigt biten och spelade varje kväll. Jag är mer för uteäventyr men skulle vara klart intresserad att kombinera poker med fysisk träning. Lite som skidskytte.

Philip Lailani

http://ptphilip.se/

Vilka problem kan det medföra att sitta i många timmar?

Många som sitter still i flera timmar upplever att de blir stela i musklerna vilket kan leda till spänningar i bland annat nacken, vilket i sin tur kan skapa huvudvärk och andra mindre trevliga smärtor.
Att sitta still är dessutom inte bra för blodcirkulationen som bland annat transporterar bort slaggprodukter från musklerna och tillför näring och syre. Dessutom behöver de aktiveras för att kroppen inte ska tro att de inte används och börjar bryta ner dem till energi istället.

Hur förbereder man bäst kroppen för det?

Att träna regelbundet och på så sätt stärka bål, rygg och skuldror är positivt om man vill slippa besvären. 
Hållningen är nämligen viktig och för att inte låta ryggen ta all belastning kan man med fördel träna magen för att fördela trycket från överkroppen. 30 minuter fysisk aktivitet om dagen är rekommenderat av folkhälsoinstitutet.

Finns det några (helst diskreta) övningar man kan göra när man sitter för att förebygga eventuella problem?

Att sträcka på sig då och då kan vara skönt för att minska risken för stela muskler. Det behöver inte vara något avancerat utan kanske en kroppsdel i taget. Rulla även axlarna uppåt och långsamt bakåt, sträck på nacken åt olika håll. Finns det möjlighet så byt mellan stående och sittande ställning för att minska risken för belastningsbesvär. Vila gärna armarna på underlaget när det så dina axlar kan vara avslappnade. Sist men inte minst kan du tänka på att hålla magen lätt anspänd när du sitter ner. Det minskar risken för att den ska bli otränad och slapp.

Om man känner att man börjar få problem, med ryggen till exempel pga mycket sittande, hur kan man lösa det?

Precis som jag nämnde tidigare är det bra att fokusera på framsidan av kroppen när man tränar. Plankan, situps, taksparkar, sidplankan och liknande övningar hjälper dig att stärka dessa muskler. Glöm inte att träna baksida axlar och ryggen, samt stretcha bröstmusklerna ifall du sitter med axlarna framåtskjutna hela dagarna. Det är nämligen lätt att utveckla kutrygg annars.

Hur mycket bör man sova för att kunna prestera på topp?

En vuxen person bör sova 7-9 timmar per natt. En del klarar sig på enbart sex timmar men det är inte att rekommendera. I takt med att vi blir äldre minskar sömnbehovet men till dess är det viktigt att få rätt antal timmar sömn eftersom kroppen blir stressad och gärna ser till att man stoppar i sig mer mat för att kompensera energiförlusten som det blir när man inte sover ordentligt. Att sitta still längre tider under dagarna är inte direkt till fördel om man äter för mycket mat.