Grunder för sit and go-turneringar del 2: Mellanperioden

Bo Sehlstedt
Bo Legato Sehlstedt är en fruktad sit and go-spelare.

Detta är del två i en serie om fyra artiklar som behandlar vad en pokerspelare behöver göra för att gå från att vara en sit and go-novis till att bli en haj. Del två kommer att rikta in sig på mellanperioden.

I del ett diskuterade vi vikten av att behålla sin markerstapel och få den att växa utan att riskera för mycket.

Mellanperioden börjar när mörkarna är någonstans kring 50-100 fram till att de stigit till 100-200. Någon eller några spelare har troligtvis eliminerats men ni är inte "short handed" än.

Så förändras ditt spel under mellanperioden

När mörkarna börjar stiga är det dags att justera spelstilen. För det första är det slut på limpandet - det är nästan meningslöst i denna del av spelet.

Snittet på markerstaplarna ligger kring 20 stora mörkar. Att syna före floppen med 5 % av markerna är detsamma som att ge bort pengar. Om du funderar på att gå med i en pott ska du höja annars inte spela handen alls. Tiden då du synade är helt enkelt förbi.

Att spela från tidig position förändras inte så mycket från när mörkarna gått från att vara låga till att bli medelhöga. Du ska fortfarande spela väldigt tight. Blir det strid om potten på floppen är det svårt att spela ur position, speciellt eftersom du nästan alltid spelar med hela markerstapeln redan på floppen.

Du fortsätter spela de absolut bästa händerna hårt och kastar bort de sämre. Du vill inte vara allt för kreativ från tidig position.

I mellanposition är din strategi i mångt och mycket lik den i tidig. Du vill låta bli att riskera markerna när du är svag och höja när du är stark. Från mellanposition finns det ingen anledning att börja spela som en galning, men ju närmre knappen du kommer desto mer kan du sänka kraven på vilka starthänder du spelar.

Sen position är där du vill vara i poker speciellt i en sit and go. Det är där du samlar på dig chips. Det är där du kan kosta på dig att vara kreativ.

Ditt mål är att stjäla mörkar och bygga på markerstapeln - med eller utan kort. I en sit and go kan du inte sitta och vänta på att essen ska trilla ner. Mörkarna stiger hela tiden och om du bestämmer dig för att vänta på monsterhänder kanske du inte har några chips kvar när du får chans att dubbla upp.

Mellanperioden: Sen position

Sen position är där markerna glider din väg. När mörkarna börjar stiga är det dags att växla tempo. Ditt mål är nu att börja samla på dig chips, och vi vet att stjäla mörkar är det bästa sättet att få markerstapeln att växa.

Betyder detta att du ska börja höja med alla kombinationer av kort bara för att du sitter i position? Nej. Men vilka händer ska du försöka stjäla med då?

De bästa kandidaterna för att stjäla mörkar med är sådana som har en rimlig chans att skapa något på floppen ifall du blir synad. Skräphänder är fortfarande skräp. Trots att position är en otrolig fördel betyder det inte att en höjning med 7-2 har positivt värde.

Tänk istället så här: Vilka händer skulle du spela från tidig position i ett väldigt löst kontantspel? Det är ungefär samma typ av händer du ska börja höja med i sen position. En hand som 8-7s är en utmärkt kandidat men J-2 är inte det.

Ditt mål är naturligtvis att ta hem potterna utan strid, men ibland kommer du bli synad. Det är därför händerna måste ha en rimlig potential att bli något på floppen.

När du blir synad ska du spela händerna på samma sätt som du annars gör. Du ska ha som standardspel att följa upp en höjning före floppen med en "continuation bet" på floppen.

Om du blir synad, och har chips kvar, måste du gå till den faktiska styrkan på din hand och bestämma dig för om du ska skjuta en tredje gång.

Här är några exempel:

Exempel 1

Du har 2 100 i chips och sitter på knappen. Lilla och stora mörken har 1 800 respektive 2 000. Mörkarna är 50-100. Alla lägger sig fram till sig och du tittar ner på 7 6.

Du höjer till 300 och båda mörkarna lägger sig.

Detta är vad du hoppas på. I den bästa av världar får du potten utan strid.

Exempel 2

Du har 2 100 i chips på knappen. Lilla och stora mörken har 1 800 respektive 2 000. Mörkarna är 50-100. Alla lägger sig fram till sig och du tittar ner på J T.

Du höjer till 300 och får syn av stora mörken.

Floppen kommer: 7 8 2

Stora mörken checkar, du betar 400 och vinner potten.

I det här exemplet blir du synad men kan följa upp höjningen med en "continuation bet" och ta hem potten. Detta leder mig till en annan tanke: Var alltid uppmärksam på hur motståndarna spelar.

Om spelare lägger sig för satsningar som är 2,5 gånger stora mörken eller "continuation bets" som motsvarar en tredjedel av potten ska du inte satsa mer. Ditt mål är alltid att vinna potterna med så lite risktagande som möjligt.

Exempel 3

Du har 1 400 i chips på knappen. Lilla och stora mörken har 1 800 respektive 2 000. Mörkarna är 75-150 och alla lägger sig fram till dig som har 3 3.

Du går all-in och mörkarna lägger sig.

Den här handen är annorlunda mot de föregående två. I det här exemplet har du bara 1 400 i chips och mörkarna är 75-150 vilket innebär att du har mindre än 10 stora mörkar i markerstapeln. Tumregeln är att om du har mindre än 10xSM är det bättre att satsa allt än att göra en liten höjning.

När du gör en liten höjning satsar du ändå 30 % av all du har och om någon sätter dig all-in är det matematiskt nästan omöjligt att kasta korten.

Som vi vet från de grundläggande teorierna i pokerstrategi är det alltid bättre att satsa själv om du ändå tänkte syna en höjning. Dutta därför inte med små höjningar ... kör in allt.

När du spelar och mörkarna är på mellannivå måste du alltid vara medveten om hur du uppfattas vid bordet - din image. Var medveten om hur de andra uppfattar dig. När du höjer mycket kommer motståndarna förändra hur de spelar mot dig. Vissa kommer slå tillbaka och stjäla dina stöldförsök om de får uppfattningen att du försöker plocka upp mycket potter.

Om du känner att dina motspelare har plockat upp att du stjäl för mycket, slå av på tempot ett varv eller två. Du kan inte bara trycka runt folk utan täckning, då är det tydligt vad du pysslar med. Var aggressiv, men håll dig i skinnet.

I del tre ska vi diskutera hur du ska spela när mörkarna är höga - short handed sit and go.

Läs resten av Grunder för sit and go-turneringar

Grunder för sit and go-turneringar del 1: låga mörkar
Grunder för sit and go-turneringar del 2: Mellanperioden
Grunder för sit and go-turneringar del 3: Short handed
Grunder för sit and go-turneringar del 4: Man mot man

 

Senaste blogginlägg »