De 24 mest vansinniga marknadsföringskampanjerna i pokerns historia – del 2

Share:
25 maj 2015, Skriven av: PokerListings.se
Publicerad i: PokerListings Gästblogg
De 24 mest vansinniga marknadsföringskampanjerna i pokerns historia – del 2

Som vi nämnde i del 1 av denna artikelserie så var onlinepokerindustrin i USA rena rama vilda västern vad gällde marknadsföring, bland annat berättade vi om den gången ett pokerföretag försökte köpa in en APA till WSOP main event! Nu tog allt detta slut iom UIEGA lagen som kom 2006 men innan dess var det en guldådra för galna ideer.

Nedan presenterar vi den andra halvan av ”de 24 mest vansinniga marknadsföringskampanjerna i pokerns historia.”

13. Bet.US Överaskas eller överraskad?

Det här är en annons som Bet.US körde på riktigt. Det finns egentligen inget att säga om den, se den bara:

14. Ja Rule Hade en pokersajt som heter StarsonPoker

ja rule poker2
Rappar(e) Poker

I mitten av 2000-talet var Ja Rule en av de största rapartisterna så det var något av en stor överraskning när det annonserades att han skulle stå för ett pokerrum. 

Sajten skulle ha speciella finesser som en musikspelare med Ja Rules musik, en länk till hans hemsida och Ja Rule varor.

Tyvärr försvann sajten utan att göra något större väsen av sig efter UIGEA-lagens införande. Dock så dök Ja Rule vid finalbordet under WSOP 2009 och hejade på Phil Ivey.

15. Bombshell Poker körde en Vinn-en-dejt kampanj

bombshell poker babe2
Bombshell-brud

Kortlivade Bombshell Poker hade en unik gimmick: istället för att bara vinna pengar du skulle kunna vinna en träff med en modell.

Bombshell erbjöd en förteckning över modeller som faktiskt skulle spela poker på webbplatsen, förutom att kunna vinna en dejt med modellerna kunde man också vinna möjligheten att få skicka e-mail till dem!

Hela kampanjen kändes faktiskt rätt underlig och om någon sådan dejt blev av vågar vi inte ens gissa oss på vad som hände under själva träffen.

Det är också något tragikomiskt över att Bombshell som utgångspunkt antog att dess spelare inte hade möjlighet själva ordna dejter.

Föga förvånande gjorde varken sajten Bombshell Poker eller dess kampanj något större avtryck i online poker världen och blev därför hellre inte särskilt långlivad.


16. Full Tilt annonser var markant framträdande i UFC fighter

Sarah Kaufman vs Marloes Coenen2

Det är svårt att komma ihåg, men Full Tilt Poker 1.0 var vid ett tillfälle starkt involverad i UFC med annonser i ringen.

Randy Couture hade även en FTP-logotyp på sina shorts under sin stora match mot Brock Lesnar på UFC 91.

Det var faktiskt en stor affär på gång mellan UFC och FTP och som skulle träda i kraft under 2011 men som fick ställas in på grund av Black Friday.

Och vem vet hur viktiga Full Tilt skulle ha blivit inom MMA om de inte hade tvingats ut ur den amerikanska marknaden under 2011?

Oavsett, så förblir MMA och onlinepoker tätt sammanknutna.

17. PokerStars hade en restaurang där man kunde betala via poker

poker restaurant
Pokerrestaurang

Men hur betalar man via poker?

Det försöker vi fortfarande räkna ut, men det är vad PokerStars erbjud i sin pop upp restaurang i London 2014.

I grund och botten spelade man en Sit & Go innan måltiden och priset på maten bestämdes av hur man placerade sig i turneringen.

Slutligen kunde man få en Royal Flush burgare och betala för den med ett floppat set

18. All-In Energy Drink körde en $ 500 000 Freeroll i WSOP

allin energy drink
Behöver mer eld

Energidrycker var som skapade för poker.

De var på modet i mitten av 2000-talet, innan läkarna tog upp frågan med de stora mängderna socker och koffein i dem, och som alla vet är poker en sport som kräver energi under långa sessioner.

Ingen energidryck var större än All-in som backades av Johnny Chan. All-in gjorde ett seriöst försök att bli betydelsefullt under WSOP.

Tillgängligt i tre olika smaker konsumerade spelare bara under WSOP 2008 över 100 000 burkar All-in Energi Drink.

På den ljusa sidan är att det ledde till denna fantastiska musikvideo där Johnny Chan, Phil Hellmuth och Layne Flack tillsammans fick chansen att rappa:

19. Poker var så hett att Victorias Secret skapade en Strip-pokersajt

pink poker2
Rosa-trosor-poker

Kanske är det största beviset på hur glödhett poker var i mitten av 2000-talet är att till och med Victorias Secret försökte ge sig in i spelet.

Underklädsjätten gav sig in i branschen på ett ovanligt sätt, de lanserade den vågade sajten PinkPantyPoker.com.

På sajten kunde man spela strip-poker och belöningen var att få se riktiga foton av Victorias Secret-modeller (både män och kvinnor) i underkläder.

Trots att pokerns mestadels demografiskt manliga population förmodligen inte köper en massa underkläder hade webbplatsen enligt uppgift en halv miljon besökare redan under de första två veckorna!

20. BetCris.com Erbjöd Cameron Diaz en $ 1.5m deal

Cameron Diaz Poker
Poker fan Cameron Diaz

Under pokerboomen det fanns gott om pokersajter som kastade pengar på kändisar som sökte avtal där de skulle marknadsföra sajten.

2005 hade den då extremt populäre skådespelerskan Cameron Diaz bekänt sin kärlek till poker efter att hon lärde sig spelet av Ellen Degeneres.

Det dröjde inte länge efter att Diaz att påtalat om glädjen i No-Limit Hold'em förrän anbuden började rulla in.

Numera defunkta pokersajten BetCris.com erbjöd Diaz $ 1 500 000 för att marknadsföra bolaget men hon antog aldrig erbjudandet.

Det är okänt ifall Cameron Diaz fortfarande spelar poker men ett antal kändisar slutade marknadsföra spelet efter att UIGEA antogs 2006.

21. PokerStars fick nästan vara med i Casino Royale

Som de flesta pokerfans vet fick poker sin beskärda del i Bondrullen Casino Royale.

casino royale

Vad de flesta inte vet är hur nära PokerStars var att få bli en av filmens officiella huvudsponsorer, tillsammans med mainstream sponsorer såsom Sony, Aston Martin, Omega m.fl. 

Enligt Dan Goldman, en av PokerStars tidigaste marknadsförare, fanns det en deal där det skulle spelas en satellit som skulle kulminera i ett finalbord på exakt samma plats där Bond och Le Chiffre spelar mot varandra.  

Det fanns också en chans att PokerStars skulle faktiskt ha varit med i filmen som en del av affären.

Istället bestämde sig företaget bakom Casino Royale i sista minuten att de inte ville bli förknippade med ett spelbolags webbplats (ironiskt nog var detta bara några månader innan UIGEA infördes, vilket högst troligen skulle ha spolierat partnerskapet ändå).

Affären var dock långt framskriden och man kunde t.o.m. se 007-varor i PokerStars lobby.

Medan affären med Casino Royale inte blev av, gjorde faktiskt PokerStars ett avtal med Aston Martin om att sponsra deras racing team. Det är anledningen till en DB9 (Bond kör en Aston Martin i Casino Royale) faktiskt gavs bort till en PokerStars-spelare under 2006.

22. Paradise Poker gav bort $ 1,1M i en Freeroll

pengar
Money, money, money!

Pokersajter var så sugna på spelare att under 2005 hade Paradise Poker faktiskt en freeroll med $ 1 100 000 i prispengar (med en miljon dollar i förstapris och tiotusen dollar för andra till niondeplatsen.)

Det var en freeroll, men det fanns några aber. Webbplatsen körde tre kvalificeringsrundor i månader. Varje runda hade upp till 4000 spelare.

Första rundan kunde man delta gratis i men för att delta i påföljande rundor behövde man använda 100 MillionPoints, som i grund och botten var frequent player points.

Paradise Poker faktiskt körde faktiskt denna kampanj flera gånger och där den andra gången vanns av en marinofficer som var stationerad i Hawaii vid den tidpunkten då turneringen hölls.

23. Min bil körs på FPPs!

Vad sägs om det här som marknadsföringskampanj: spela poker och få gratis bensin.

2008 var det precis vad UltimateBet gjorde.

Precis när bensinpriset hade nått nya höjder i USA började UltimateBet ge bort bensinkort värda $ 10 000 till slumpmässigt utvalda personer som spelade cashgames på sajten.

Man kunde också använda bensinkortet för att tanka den där Porschen (eller för den delen Aston Martin DB9) man hade köpt med FPPs på en annan pokersajt.

24. Förstapriset är av silver!

russ hamilton 29756
Inte riktigt 135 kg på den här bilden.

Och så slutligen en gammal goding.

Russ Hamilton (killen bakom UltimateBet skandalen) vann 1994 WSOP Main Event. Förutom prispengarna på $ 1 000 000 ingick att han fick .. SIN EGEN VIKT I SILVER.

Det är rätt, Hamilton vann sin kroppsvikt i silver.

Det är knappast oväntat att detta resulterade i hela 43 silvertackor, då Hamilton vägde rejäla 135 kg vid tidpunkten, till ett sammanlagt värde på 28 000 dollar.

Jack Binion kom upp iden för att fira 25-årsdagen av WSOP.

På många sätt var silverpriset en föregångare till de många galna marknadsföringskampanjerna som skulle drabba pokervärlden.

Share: