Yahoo släcker ner sitt pokerspel – efter tung reklamsatsning

Yahoo pokerspel

Knappt en månad efter Yahoos nylansering av Yahoo Poker, Yahoo Pool och Yahoo Bingo väljer sökmotorjätten nu att släcka ner samtliga spelaktiviteter den 31 december.

Beslutet upplevs som oroväckande, framförallt i sociala medier, där användare såväl som pokermänniskor spekulerar om den nya satsningen och dess omfattande marknadsföringskampanjer. Yahoo ska utöver sin egen webbsida också köpt annonsering i andra portaler och webbtidningar.

I sökmotorjättens förklaring pekar man på brister i framförallt teknologin såväl som säkerheten. Detta skulle, enligt Yahoo, leda till ostabila, osäkra och icke-funktionella faktorer i den nya spelplattformen för pokerspel.

Socialt spel eller riktigt spel?

Yahoo poker har funnits i olika varianter och versioner ända sedan slutet på 90-talet. Det dröjde dock en lång tid innan bolaget bestämde sig för att marknadsföra spelet och satsa på PR-aktiviteter.

Den nya versionen av spelet såg mer eller mindre ut som vilket socialt spel som helst. Spelare kunde utmana varandra, köpa marker och mycket mer. Det var dock omöjligt att spela med riktiga pengar och det saknades priser. Analytiker förutspådde också att det bara var en tidsfråga innan Yahoo skulle ta steget och introducera onlinepokern ”på riktigt”.

Spelet var kostnadsfritt och vem som helst kunde öppna upp ett användarkonto. Det fanns inte heller någon lag som stod i vägen för Yahoo. Detta innebar att spelet snabbt kunde omvandlas till en riktig pokerklient om det fanns möjligheter rent lagligt. På det sättet skulle Yahoo enkelt kunna ansöka om licens för att verka i staterna Delaware, New Jersey och Nevada (där onlinepokern är laglig).

Möjligt att pokern kommer tillbaka

Yahoos kontor
Yahoo vill fokusera på resurser för att effektivisera sitt produktutbud.

Enligt Yahoos PR-chef Sean Hamel finns det dock chanser att sökmotorjätten kommer tillbaka för att introducera spelet någon gång i framtiden.

– Beslutet är ett led i vår nya målsättning; att effektivisera vårt produktutbud och fokusera på våra resurser.

– Det är där kärnan finns för Yahoos upplevelser och dess utveckling, säger han.

Enligt ett annat uttalande från Yahoo kan bolaget komma att lansera spelet igen, men först efter man uppfyllt sina säkerhetskrav.