WPT-vd:n om Europa-intåget: Inte en attack på EPT

WPT CEO Steve Heller
Steve Heller.

World Poker Tour tar allt större plats i Europa, men tourens VD Steve Heller anser inte att man konkurrerar med European Poker Tour.

- WPT:s expansion i Europa är inte ett direkt svar eller attack på EPT, säger Heller till PokerListings.

Nya stopp i Malta, Irland och Tjeckien fanns med på spelschemat för WPT säsong tio, man har numera europeiska Royal Flush Girls och har även introducerat så kallade National Series Events i Europa.

Enligt Steve Heller jobbar man dessutom hårt med att göra de europeiska WPT-eventen likvärdiga med de som anordnas i Nordamerika.

Det är uppenbart att Europa blivit en allt viktigare marknad för World Poker Tour.

- Vi reagerar helt enkelt på den otroliga WPT-efterfrågan som finns i Europa. Fans och spelare runt om i världen älskar vår show och våra turneringar. Vi är ett globalt varumärke och vill säkerställa att alla får uppleva WPT oavsett var de befinner sig, säger Heller.

EPT har under se senaste åren blivit pokertouren med de högsta prispotterna och de största startfälten. Kan WPT nå samma nivå eller till och med slå EPT? Hur?

- Vi ser det inte som konkurrens. Det finns en fantastisk efterfrågan på stora pokerevent runt om i världen och plats för mer än ett företag att möta den efterfrågan.  

- Vi erbjuder många av världens mest prestigefulla turneringar på några av världens mest mytomspunna spelplatser och de tävlingarna lockar spelarfält som sätter världsstandarden, både vad gäller kvantitet och kvalitet.

- Vi kommer att fortsätta att göra våra evenemang så bra som möjligt, utvidga vår tour och hjälpa pokerindustrin växa över hela världen.

Hur ser framtidsplanen för WPT ut? Kommer det att bli fler/färre/annorlunda event?

- Vi väntar oss att pokern fortsätter växa – och det kommer även WPT att göra. Vi är mycket glada över vår expansion i Europa under säsong nio och tio och succén för våra nya event. Vi kommer att fortsätta att rida på den vågen och alla pokerintresserade kan räkna med att få se fler event på fler marknader.