Tips från experten - Det bör pokerspelare äta och dricka

Linda Jonsson
Linda Jonsson.

Personliga tränaren och kostrådgivaren Linda Jonsson berättar vad man bör äta och dricka om man vill lyckas i långa, tuffa pokerturneringar.

Stora pokerturneringar – inte minst pågående WSOP Main Event – medför rejäla påfrestningar såväl psykiskt som fysiskt.

Trots det slarvar många pokerspelare med kosten; skräpmat och cola är snarare regel än undantag.

Därför bad vi Linda Jonsson - personlig tränare, kostrådgivare och instruktör – att ge några råd om vad pokerspelare bör äta och dricka för att maximera sina chanser att vinna. 

Här hittar du Linda Jonssons blogg.

Linda Jonsson inleder med ett generellt tips:

- Det finns inga enkla och snabba lösningar för en pigg och alert kropp. Ett regelbundet intag av bra näring från både mat och dryck tillsammans med motion gör att du långsiktigt orkar mer.

Vad rekommenderar du att man dricker under en pokerturnering då man sitter ner en hel del och måste vara koncentrerad?

Ur ett rent hälsoperspektiv kan jag inte annat än rekommendera vatten som dryck under en pokerturnering om du vill hålla dig pigg och skärpt. Energidrycker och läsk som vissa gånger kan kännas som en bra utväg innehåller oftast för mycket socker, koffein, tillsatser, raffinerade fetter och en alldeles för hög energitäthet vilket påverkar kroppen negativt både kortsiktigt och långsiktigt, säger Linda Jonsson.

Den tillfälliga lösningen kommer att ge dig mer energi för stunden som sedan avtar och du känner dig mer knockad än innan. Dessa toppar och dalar är långt ifrån hälsosamma och jag rekommenderar istället att du äter bra energi innan som ger dig det du behöver under turneringen. Även vanligt kaffe påverkar kroppen negativt vid regelbundet intag och bör undvikas.

Vad är bra att äta innan och efter turneringen då dagen slutar runt midnatt?

Innan en pokerturnering är det viktigt att fylla på med bra energi som gör dig pigg och alert under en långre tid. Måltiden bör innehålla bra råvaror av kvalitet i form av proteiner, kolhydrater och fett. Fyll en fjärdedel av tallriken med fisk, fågel, ägg eller kött. På den andra fjärdedelen lägger du en långsam kolhydrat som bönor, linser, råris eller spaltvete. Fyll till sist halva tallriken med fräscha grönsaker som spenat, broccoli, vitkål, tomater, paprika och morot. Toppa salladen med raps- eller olivolja, några valnötter och skivad avocado för bra fetter. Gott och nyttigt!

Vi är inte programmerade att vara aktiva på natten så alla funktioner ställs in på lågläge. Undvik därför att äta mitt i natten och se istället till att äta ditt energiintag under dagen så att du inte behöver fylla på efter turneringen. Drick ett glas vatten, hoppa i säng och njut av frukost morgonen efter istället.