Timex om spelfördröjning: Det är helt enkelt inte tillräckligt att sätta klockan på någon

Pokerspelare under EPT Malta 2014

Att fördröja spelet på bubblan har blivit ett av de mest omtalade ämnena i livepoker.

Det kanadensiska proffset och vinnaren av $ 25k EPT Malta Super High Roller eventet Mike "Timex" McDonald har ett par förslag för att ta itu med det.

McDonald är en av de mest framgångsrika livespelarna under det senaste decenniet med 74 penningplaceringar och $ 12,5 miljoner i turneringsvinster i internationella evenemang.

De enda skälet till att han inte leder den kanadensiska pengalistan genom alla tider kallas Jonathan Duhamel ($ 17M) och Daniel Negreanu ($ 30M).

Och vem är bättre att prata med om spelfördröjning i poker än en kille som tog sitt onlinenamn från ett ur?

Pokerlistings: Ser du spelfördröjning som ett växande problem i live poker?

Utbetalningstavla
Problemet ligger i utbetalningarna.

Mike McDonald: Problemet ligger i hur utbetalningarna i liveturneringar är utformade. Om du spelar poker vill du ta de beslut som ger dig mest pengar.

Om du hamnar i en konstig situation nära bubblan, måste du välja mellan att antingen göra något som är etiskt tveksamt eller bränna pengar. 

Allteftersom tiden går och poker blir tuffare, väljer fler och fler människor det som är etiskt tvivelaktigt.

PL: Hur skulle de behöva ändra utbetalningssystemet för att lösa problemet?

MM: En sak som kan göras är att ge bara en uppskattning av utbetalningarna, men inte berätta för spelarna hur mycket de faktiskt får, och inte heller berätta för dem vart de olika utbetalningsnivåerna inträffar.

Den andra saken som kan göras - kanske inte i viktiga event såsom huvudturneringar, men i event med mestadels proffs och stamgäster - är att ha en mini-utbetalning som är lägre än buy-in.

Jag tror inte du behöver mini-utbetalningar för att garantera att du gör en vinst. Du kan enkelt börja med att betala ut 40 % av buy-in och sedan kanske 70 % av buy-in.

Som professionell skulle jag säga att om jag spelar en $ 5 000 turnering och får $ 2 000 tillbaka, att det fortfarande är bra. Det är fortfarande $ 2 000.

Det är inte lönsamt, men det eliminerar denna massiva bubblan dynamik som händer. Just nu är min-utbetalningen för ett $ 5k event åtta eller nio tusen, i $ 5k hyper turbo här t.o.m. 14000 Euro.

Om skillnaden är tre buy-in eller ingenting, är det strategiskt rätta att inte spela många händer och riskera marker. Du kan lika gärna tjuvstanna och inte spela några händer alls.

PL: Är det realistiskt att inte avslöja utbetalningarna? Föreställ dig WSOP Main Event med ingen information om hur mycket vinnaren får.

MM: Det skulle förmodligen vara mer genomförbart med proffstyngda turneringar. Man skulle också kunna pröva det online först.

Jag föreslår att istället för att ha ett utbetalningsgap, säg, vart 10:e hand, kan du slumpmässigt välja en siffra mellan 1 och 10 efter varje gap för att avgöra hur många utslagna spelare som skulle vara i nästa utbetalningsnivå.

Det kan vara svårt att göra detta live, men du kan säkerligen göra det på nätet.

Timex

PL: Vad tycker du om att inför en skottklocka för att snabba upp spelet?

MM: Jag älskar personligen turneringar med skottklocka trots att jag är en långsam spelare. Jag tycker att de är fantastiska.

Hur mycket jag än drar nytta av att läsa spelare och liknande så tror jag att drar mest nytta av att spela fler händer per timme.

PL: Behöver vi fler eller nya regler för att ta itu med fördröjningsproblemet?

MM: Jag menar att de nuvarande reglerna inte riktigt klarar av att hantera det.

PL: Vad gör du om du har någon som fördröjer hela tiden vid ditt bord?

MM: Är den personen jag eller någon annan?

PL: Det är inte du.

MM: Om det inte jag sätter jag klockan på dem.

PL: Så vi har en regel i bruk som du kan använda.

MM: Att klocka någon är helt enkelt inte tillräckligt aggressivt. Idag hade vi en situation i Main Event när en spelare hade ett beslut som han kunde ha tagit på en sekund.

Jag satte klockan på honom efter 10 sekunder, men personalen sade de kan inte klocka honom innan två minuter. Så den personen kan använda 180 sekunder i stället för 10 sekunder när han bara behövde en sekund.

Reglerna hindrar inte detta. En sak som inte skulle eliminera detta men begränsa det är om du måste betala för att använda mer tid.

Låt oss säga att du behåller de små valörerna i spel och var femte sekund du behöver måste du betala en fjärdedel av en ante eller något liknande.

Du skulle behöva lägga pengar i potten för att använda mer tid. Se bara till varje enskild person betalar och gynna snabba spelare.

Jag är säker på att något i den stilen skulle fungera.

×

Sorry, this room is not available in your country.

Please try the best alternative which is available for your location:

Close and visit page