Så profilerar du dig – som en professionell pokerspelare

Daniel Negreanu
Daviti Kitai har tydliga mål – att ligga etta på GPI (Foto: PokerStars)

Att satsa på en professionell pokerkarriär kan kännas som ett tungt och stort steg för många. Faktorer som studier, familjeliv och heltidsjobb brukar i de flesta fall ses som hinder, men med rätt prioriteringar är det fortfarande möjligt att ta det stora klivet. I den här guiden förklarar vi de grundläggande momenten som krävs för ett potentiellt profileringsarbete.

Målsättningar

Nyckelfaktorn i profileringen handlar till störst del om personliga målsättningar. Börja med att ställa frågan; vad vill jag uppnå, och hur vill jag profilera mig?

Analysera, skapa hypoteser och förutspå potentiella utfall. Det är viktigt att du ser över din spelstil, dina nuvarande pokeraktiviteter och kontakter inom pokern.

Rita upp ett schema som illustrerar hur du profilerar dig idag och hur du skulle vilja profilera dig i framtiden. Inkludera dina styrkor och svagheter. Detta kan du göra genom en så kallad ”SWOT-analys”; som står för Strenghts, Weaknesses, Opportunities och Threats – på svenska; styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Se över varje del, analysera och sätt upp tydliga mål.

Prioriteringar och planeringar

Några andra betydelsefulla faktorer är prioriteringar och planeringar. Du sätter själv ribban och avgör vad som ska prioriteras.  En bra utgångspunkt är att i god tid skapa en plan. Det kan du göra direkt efter målsättningarna och bör göras noggrant i stegformat.

Planera inget du inte har tid med eller kommer hinna med. Planeringen bör vara rimlig, i både utförande och tid.

Tänk på att inte skjuta upp på saker eller ändra planen vid spontana förändringar. Det är viktigt att du följer och håller dig till planen.

Nätverkande

Daniel Negreanu
Daniel Negreanu deltar gärna i diskussioner vid pokerbordet.

Ingen bransch kan överleva utan nätverkande. Inom pokern kan det handla om att knyta kontaktar och skapa relationer med pokerspelare, turneringsdirektörer, spelföretag och pokerjournalister. Dessa relationer kan formas och vårdas genom personliga möten, rekommendationer, på nätet eller via telefon.

Kontaktnätet kan också användas för att byta ut information, kunskaper, nyheter och erfarenheter. Det kan ge stöd, uppmuntran såväl som motivation.

Glöm därför inte bort att prioritera tiden vid pokerturneringarna för kontaktknytning, kommunikation med andra spelare och vård av befintliga kontakter.

Att gå med i pokerklubbar och föreningar kan vara ett bra förstasteg för dig som inte har format något kontaktnät.

Resultat och deltagande

Begreppen kvalitet och kvantitet är starkt beroende av resultat och deltagande. Se till att du är tillräckligt påläst om pokerregler och strategier innan du deltar i ett pokerevent.

När du väl känner dig redo för det stora steget rekommenderas du börja med mindre event. Överskatta inte din förmåga och undvik High Stakes om du inte är helt säker på dina färdigheter.

Börja med ett fåtal events och sikta in på att leverera bra resultat. Kvalitet bör gå före kvantitet. Tänk också på att de resultaten, vid större pokerevents, brukar lagras i databaser som exempelvis Hendonmob eller GPI, vilka också är sökbara på internet.

Sofia Lvgren under BOM 2014
Sofia Lövgren vid Battle of Malta 2014.

Sociala medier

Den äldre generationen pokerspelare verkar ha lagt sociala medier på hyllan, men i grund och botten är det ett av de bästa verktygen som du kan använda för att profilera dig själv.

Allt du behöver är bra och högupplösta bilder på dig själv, ett twitter-konto, en Facebook-profil, Instagram och möjligtvis en hemsida eller blogg, beroende på hur du vill profilera dig.

Låt inte kanalerna stå utan uppdateringar och nyhetsflöden. Kommentera, diskutera och delta i pokerrelaterade samtalsämnen. Interaktivitet skapar igenkännande och kan leda till nya kontakter, även utanför pokern.

Två pokerspelare som tillhör eliterna inom sociala medier är svenska Sofia Lövgren och italienaren Luca Moschitta. Kika in på deras konton så vet du vad sociala medier har för betydelse för profileringsarbetet.

Båda är i 20-årsåldern och har redan fått erkännanden inom pokern, senast i PokerListings Spirit of Poker Awards 2013 och 2014.

Image och identitet


När PR- och kommunikationskonsulter profilerar nya företaget brukar de ställa frågan: ”Om bolaget vore en bil, vilket varumärke skulle ni helst bli förknippade med”? Samma fråga kan appliceras på pokerspelare.
Dan Bilzerians instagram
Dan Bilzerian profilerar sig på sitt sätt.

Vill du att andra konnoterar din pokerprofil med Doyle Brunson, även kallad ”pokerns cadillac”, Porschen Dan Bilzerian eller något där emellan?

Innan du profilerar dig är det viktigt att du skapar en identitet som överensstämmer med vem du egentligen är och strävar att vara. Låt inte identiteten ge en förvrängd bild av ditt egentliga jag.

Många tenderar att vara modigare på internet, särskilt i åsikter och kommentarer. I verkligheten agerar de annorlunda, vilket också skapar luckor i den image som spelaren utstrålar.

Försök samspela mellan din identitet och image, både i verkliga livet såväl som digitalt. Detta inkluderar också kommunikation med journalister och medier.


Svara på frågorna:

Hur vill jag uppfattas av andra? Varför?
Hur uppfattas jag idag? Varför?
När kan andra uppfatta mig på det önskade sättet?
Hur kommer jag åstadkomma detta?
Vad kan utfallet bli?
Om det inte blir så som jag önskar, vad kan jag ändra på?