Så lyckas du i poker-VM - fitnessexperten tipsar

Sofia
Sofia "PT-Fia" Sjöström. Foto: Mikael Gustavsen

WSOP Main Event är ett maraton som sliter såväl fysiskt som psykiskt. Här får du tips av en av Sveriges främsta fitnessbloggare, Sofia ”PT-Fia” Sjöström, om hur du bäst tar dig an denna jätteutmaning.

World Series of Poker är i full gång i Las Vegas och om några veckor är det dags för huvudnumret Main Event, även känt som poker-VM i Sverige.

Omkring ett hundratal svenskar lär vara med och kämpa om miljonerna (förra året fick vinnaren Greg Merson 8,5 miljoner dollar i prispengar), men det krävs mer än bara pokerskicklighet för att lyckas.

Ska man nå hela vägen till finalbordet i WSOP Main Event måste man ta sig igenom sju tuffa speldagar där enskilda sittningar kan vara i över tolv timmar.

Det gäller alltså att vara väl förberedd, inte minst på de fysiska slitningar som kan uppstå under en sådan intensiv pokerperiod.

Vi kollade med Sofia ”PT-FIA” Sjöström, som är certifierad Kost- & Träningskonsult och driver Sveriges populäraste Hälso- och Träningsblogg, om hur man bäst förbereder sig för poker-VM ur ett fysiskt perspektiv.

Här hittar du PT-Fia:s blogg

Vilka problem kan det medföra att sitta så många timmar?

Många forskare menar att det är sittandet som ger oss våra ”moderna” sjukdomar. Att vara inaktiv är en av de största bovarna till övervikt, hjärt- & kärlsjukdomar osv. När kroppen inte används blir den tung, osmidig, skör och trött. Vi behöver rörelse, aktivitet och utmaning för att hålla oss friska, pigga och smidiga.

Hur förbereder man bäst kroppen för att sitta länge?

Där handlar det mycket om att ha en bra grund där du tränar, äter bra, dricker mycket vatten, skär ner på skräpmat, sover med kvalitet och är ute i friska luften. När du väl sitter gör det stor skillnad om du reser dig upp med jämna mellanrum, stretchar och rör på dig och får de viktiga pauserna. Att göra ”skrivbordgympa” är inte att underskatta! Har du en stark bål och rygg så får du en bättre hållning och slipper få ont i rygg och nacke vilket är en förutsättning för att klara av långa sittningar.

Finns det några (helst diskreta) övningar man kan göra när man sitter och spelar poker, för att förebygga eventuella problem?

Lyft på benen, ett i taget eller samtidigt och rör på dem. Spänn magen och sträck på dig. Rulla på axlarna. Rör på nacke och huvud i försiktiga rörelser och cirklar. Vicka och cirkulera på fötterna. Spänn rumpan. Pressa fötterna och tårna upp och ner. Helt enkelt: Rör på dig och lyft på kroppsdelarna så ökar blodcirkulationen och du håller dig piggare.

Om man känner att man börjar få problem, med ryggen till exempel, medan man spelar. Hur kan man lösa det?

Tänk på din hållning när du sitter. Att luta sig på armbågarna, sitta som en säck eller hänga på olika saker är tecken på att du inte orkar hålla upp din egen kropp. Lägg in styrketräning för din core och ryggmuskulatur för att stärka dig. Ta in träning med en pilatesboll och om du vågar och vill skulle du få många hälsovinster av att sitta på en pilatesboll när du spelar. Det kan jag lova!

Hur mycket bör man sova för att kunna prestera på topp?

De flesta vuxna behöver ändå 8 timmar sömn per natt för att orka med och känna sig utvilade. Förr har de sagt 6 timmar men det är ändå i minsta laget. Underskatta inte sömnen och vår dygnsrytm. Försök att undvika att vända på dygnet och sova för lite.

Spelar du själv poker?

Tyvärr inte.

Vi tackar PT-Fia så mycket för hennes svar. Inom kort kommer ytterligare tips kring detta från andra fitnessexperter.