Nybörjarguide för Pot-Limit Omaha - Del 2

Ilari Sahamies
Ilari Ziigmund Sahamies - finsk Omaha-specialist

Det här är del två av tre djupgående guider till hur du kommer igång med att spela Pot-Limit Omaha. I denna andra del kommer vi att behandla starthänder, rankning av händer och några tankar kring spel innan floppen.

Starthänder

Innan floppen så vill du helst se ner på fyra startkort som känns riktigt starka ihop. Detta kan vara ganska svårt för nybörjare att förstå, speciellt om de är vana vid att spela Texas holdem. Vana hold'emspelare har ofta en böjelse för att spela alla starthänder som innehåller åtminstone en bra starthand i hold'em. De spelar till exempel gärna starthänder som:

J J 2 7 eller A Q 8 8

Även om båda dessa händer innehåller kort som kan rankas bland de 10 bästa starthänderna i Texas Hold'em, så betyder inte det att de är lika starka i Omaha. Ha i åtanke att Omaha är ett spel där det ofta krävs riktigt starka händer, gärna nötterna, för att ta hem potten. Starthänderna ovan har ganska små förutsättningar för att bli nöthänder, förutom när spelaren träffar riktigt bra på floppen.

Den starkaste starthanden i Omaha är ess-ess-kung-kung i samma färg: A K A K.

Med den här starthanden så har du både AA och KK med stora förutsättningar att skapa högsta set, två drag på nötfärgen och även A-K som gör det möjligt att träffa nötstegen.

Starthänder med dubbla färgdrag och höga "connectors" (förenade kort) och par är också väldigt starka händer i Omaha. Här är några exempel på riktigt bra starthänder:

A A J T (den näst starkaste starthanden i Omaha)

K Q J T

Q Q J T

A A 7 6

 

Mikael Norinder
Mikael Norinder - svensk mästare i Omaha 2008.

Du vill således ha starthänder med steg-, färg- och setdrag. Tänk till exempel vilken styrka det finns i en hand som A A T J mot en flopp bestående av A K Q. I just det här exemplet skulle spelaren ha högsta set, nötstegen och ett drag mot nötfärgen.

Js skulle även ge en royal flush. Det skulle ge spelaren nötterna på floppen och även två möjligheter att ytterligare förbättra sin hand på turn och river. I dessa situationer så är risken att förlora handen så gott som obefintlig, och spelaren bör göra allt i sin makt för att få in så mycket marker som möjligt i potten.

Ett annat exempel är om du har Qs, Qh, Ks, Th på handen och floppen kommer Qc, Js, 7s. Då skulle du ha högsta set, med ett färgdrag och ett öppet stegdrag.

Rangordning

Nedan rankar vi de 30 starkaste starthänderna i Pot-Limit Omaha. (Alla händer i listan är "double-suited" det vill säga två av korten är i en färg och de två andra är i en annan.)

  1. A-A-K-K
  1. A-A-J-T
  1. A-A-Q-Q
  1. A-A-J-J
  1. A-A-T-T
  1. A-A-9-9
  1. A-A-X-X
  1. J-T-9-8
  1. K-K-Q-Q
  1. K-K-J-J
  1. K-Q-J-T
  1. K-K-T-T
  1. K-K-A-Q
  1. K-K-A-J
  1. K-K-A-T
  1. K-K-Q-J
  1. K-K-Q-T
  1. K-K-J-T
  1. Q-Q-J-J
  1. Q-Q-T-T
  1. Q-Q-A-K
  1. Q-Q-A-J
  1. Q-Q-A-J
  1. Q-Q-K-J
  1. Q-Q-K-T
  1. Q-Q-J-T
  1. Q-Q-J-9
  1. Q-Q-9-9
  1. J-J-T-T
  1. J-J-T-9

Även om dessa inte händer skulle vara "double-suited" så är de ändå väldigt starka starthänder.

Riskhänder

En riskhand är en hand som kan träffa bra på floppen, men där det är stor risk för att din hand ändå bara är näst bäst. När du har näst bästa handen så är det många gånger svårt att kasta den i tid och därigenom undvika att förlora alla dina marker. I Omaha finns det minst tre olika slags händer som kan anses vara sådana riskhänder:

  • Händer med små par
  • Händer med låga stegdrag
  • Händer med låga färgdrag

Små par: En av de första strategireglerna i poker är att inte göra något spel utan en välgrundad anledning. Det är häpnadsväckande ofta man kan se amatörer som betalar för drag, för att sedan lägga sig om draget träffar. När du lärt dig detta så förstår du varför det är ett sådant stort misstag att spela händer som:

6 6 4 3

Spelar du den här handen så kan du hoppas på ett set (eller en kåk)

Fiktiv flopp: Q J 6

 

Thomas Wahlroos
En av de svåraste sakerna att lära sig i PLO: hur man tittar på alla fyra korten.

Med en flopp som denna är det upplagt att förlora stora potter. Oddsen att vara uppe mot ett högre set i Hold'em är så pass låga att det är värt att spela 6 6, men i Omaha är det lite annorlunda.

I Omaha kommer du att stöta på högre set bra mycket oftare än i Hold'em. Det är nästan ingen flopp där du träffar den tredje sexan som i slutändan kommer att vara bra för dig.

Låga stegdrag: Om du har tidigare erfarenhet av Hold'em så är du antagligen väl medveten om riskerna med att spela på det lägre stegdraget. (Sucker straight.)

Genom att spela händer med låga stegdrag som 5 4 3 2 så hamnar du lätt i trängda situationer. Förutsatt att du inte träffar en stege med 5 hög så kommer du alltid att dra mot en sucker straight, och risken är då stor att någon motståndare har dig slagen.

Om floppen kommer 6-7-8 så är det sannolikt att någon annan har 9-10 på hand, och det finns ingenting värre i poker än att träffa sitt drag men ändå inte ha någon chans att vinna potten.

Låga färgdrag: Som vi nämnt tidigare så är Omaha ett spel där du absolut vill spela nöthänderna. Spelar du låga färgdrag så är risken stor att du kommer att tappa alla dina marker. Om du inte lyckas läsa dina motspelare och på det sättet avgöra om din färg är slagen så bör du undvika att spela färgdrag där du inte har högsta esset på hand.

Syn och höjning innan flopp

Vi fastslog tidigare att AA-KK "double-suited" är bästa möjliga starthand i Omaha. Oddsen att du ska bli tilldelad den handen är osannolika 50 000 mot 1. Trots att det är en så eftertraktad hand så vinner den bara 2 gånger av 3 mot en hand som 8-7-6-5, "double-suited".

Med alla dragmöjligheter i Omaha så är skillnaderna i starthänder avsevärt mycket mindre än i till exempel Hold'em. Men detta sagt så blir följdfrågan huruvida man ska höja eller inte innan floppen, när man sitter med en riktigt bra starthand.

Faktum är att anledningarna till att höja med en bra hand i Omaha är exakt desamma som i något annat pokerspel. Du höjer för att isolera dig från sämre starthänder, för att få information om dina motståndares styrka och för att höja storleken på potten så att du får bra utdelning vid vinst.

Som alla seriösa spelare så vill du få in dina pengar i potten när oddsen är till din fördel, oavsett hur stor fördel du har. Har du mer än 50 procents chans att vinna potten så är det tillräckligt med anledning för att höja upp potten.

Precis som i hold'em så kommer ditt spel att bli väldigt förutsägbart om du bara höjer med monsterhänder. Förmågan att mixa sitt spel och gillra fällor för sina motståndare är därför jätteviktig i Omaha.

Händer att höja med innan floppen

En bra strategi för nybörjare är att bara höja med starthänder som finns med på topp-30-listan som nämnts tidigare i artikeln.

När du känner dig redo att släppa upp ditt spel lite så kan du börja spela fler starthänder. Händer med fyra kort i stege, från minst sex och uppåt som är "double-suited", och alla kombinationer med A-K-x-x där ett X-kort är över tio och du har minst ett färgdrag till esset. Händer som Q-J-9-8 och J-T-9-7 kan om de är "double-suited" också vara bra händer att höja med när du börjar känna dig bekväm med spelet.

Att höja med dessa händer kan liknas med att höja med "suited-connectors" eller mellanpar i ett hold'em. Höjningarna är snarare till för att mixa ditt spel snarare än för att de har störst chanser att vinna.

Sammanfattning av händer som är bra att höja med:

  1. Alla starthänder på topp-30-listan med åtminstone ett färgdrag, men ibland även "offsuit".
  2. Alla A-K-x-x med ett färgdrag och där ett av X-korten är över tio.
  3. Alla starthänder med fyra kort i en stege som är över fem och "double-suited".
  4. Alla "double-suited connected" -händer där glappet mellan de två högsta korten och de två lägsta är högst ett kort, eller händer med ett lågt kort och tre högre där glappet också är ett kort. Båda kombinationerna skall helst vara från fem och uppåt. Vi ger två exempel för att göra det lite enklare: Ks, Qc, Ts, 9c och 10h, 9h, 8d, 6d.
  5. Alla starthänder med A-K-x-x "double-suited".

Händer att syna med innan floppen

  1. Alla A-Q-x-x händer där minst ett av x-korten är över tio och esset har färgdrag.
  2. Alla kombinationer med fyra kort i en stege, från fyra och uppåt.
  3. Alla A-x-x-x kombinationer där två av x-korten är "connected" och där esset har stegdrag.
  4. Alla kombinationer med fyra kort i en stege, från fem och uppåt med max ett glapp på ett kort som inte får vara mellan det översta, och de resterande tre lägsta korten i handen.

Som med övriga strategitips så är detta bara riktlinjer för hur du kan börja spela Omaha. Händerna som du höjer eller synar med innan floppen kommer naturligtvis att variera beroende på motståndet, vad du har för image vid bordet, hur pass skicklig du är och även hur skickliga dina motståndare är.

Läs resten av artiklarna i serien

Pot-limit Omaha för nybörjare del 1
Nybörjarguide för Pot-Limit Omaha - Del 2
Nybörjarguide för Omaha - Del 3

 

Senaste blogginlägg »