Ken Lennaárd: Kunden har inte alltid rätt

Kund

Ett av världen största spelbolag IGT, International Game Technology, köpte upp det svenska pokernätverket Entraction för 700 miljoner kronor.

Så mycket ansåg de att det var värt att få ett fungerande nätverk inför öppnandet av den amerikanska pokermarknaden igen.

Entractions mjukvara skulle kunna liknas vid en Schweizerost med stora hål i. Bättre än Boss Media såklart, som är mera ett stort hål med lite Schweizerost i.

Jänkarna från IGT anställde snabbt ett hundratal tekniker för att täta till alla hål.

Men nätverket kunde de inte få ordning på så de la helt sonika ner skiten. Jag antar att någon beslutsfattare på IGT fick sparken.

Kunden har alltid rätt heter det. Men ibland förstår inte kunden sitt eget bästa.

Entraction var det nätverket som var klart aggressivast när det gällde att välkomna nya skins. Alla var välkomna.

Som alla kan räkna ut så kom det in ett antal skin vars enda affärsidé var att kannibalisera på nätverket genom att sno andras kunder genom att erbjuda rakeback.

Vissa skins hade nästan bara vinnande spelare och då ska du veta att över 95 procent av alla spelare förlorar. Entraction godkände 30 procent rakeback. Det var inte nog utan vissa skins började ge högrakande spelare upp till 85 procent rakeback. Under bordet alltså.

Vem som helst borde kunna räkna ut att det aldrig kan fungera i längden om du har ett par närande kunder och resten är tärande. Det var ett under att Unibet stod ut så länge som de gjorde.

Ett halvår innan Entraction la ner så tog jag en kaffe med en pokerspelare och hans flickvän som jobbade som VIP-manager på ett Kalle-Anka-skin. En gång skickade de till exempel ett gäng silikonbröstade glamourmodeller till ett poker-SM för att dricka sprit med spelarna och gud vet vad mer.

Anyway, jag frågade henne vilken rake jag kunde få då jag var sugen på att grinda lite. 60 procent fick jag rakt av som en kund från gatan, och det kunde bli ännu mer om jag rakade på ordentligt.

Jag påpekade att Entraction har en regel om max 30 procent rakeback.

Hon blev genuint upprörd. Hon tyckte att det inte var Entractions sak att ha synpunkter på, och att de borde få ge sina kunder vilken rakeback de själva ville.

Hon hade ett preparerat svar redo. Hennes pokerspelande pojkvän nickade åt sin kloka tjej. Det kändes lite som Lotteriinspektionen fast tvärtom.

Om vi bortser från att bolaget hon jobbade för begår ett avtalsbrott så kan jag hålla med henne litegrann.

Någonstans måste man få välja vilka kunder man själv vill ha.

Det tycker IGT också och beslutade sig för att de inte ville ha de kunder de hade längre och stängde ner nätverket helt.

Du kanske undrar hur det gick för Kalle-Anka-skinet?

De finns inte längre. Det var tydligen ingen annan som ville ha dem som kunder.

Ken Lennaárds blogg