Konsument Europa uppmanar konsumenter att granska spelbolagen

hand dator
Konsumenter uppmanas kontrollera spelbolagen.

Konsument Europa (European Consumer Centre Network) är en del av konsumentverket och arbetar med att stärka och främja konsumenters rättigheter. På deras svenska sida har man nyligen publicerat en informativ guide som lyfter fram olika delar konsumenterna bör tänka på när de väljer webbsidor de vill spela på.

I guiden, som består av en lång checklista, uppmanas konsumenter att undersöka spelbolagen och deras operativa verksamhet innan de registrerar sig för att spela. Här rekommenderas man att på egen hand ta reda på om spelbolaget har en licens samt vilken myndighet som har utfärdat licensen.

Hans-Christian Walderstedt arbetar som juridisk rådgivare på Konsument Europa och har lett arbetet med den aktuella checklistan.

– Vår uppgift är att ge konsumenter information och råd när de handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island, säger han.

Svenska Spel exkluderade men inkluderade

Checklistan omfattar enbart utländska spelaktörer och utesluter Svenska Spel, som enligt textinnehållet kan framstå som den säkraste speloperatören att spela på. Men enligt Walderstedt handlar det inte om någon uteslutning. Han menar att man istället vill hjälpa svenska konsumenter, särskilt de som vänder sig till utländska spelsidor.

fasadbild ccc 460x200
Konsument Europas huvudkontor i Karlstad

– Eftersom vårt fokus ligger på att hjälpa svenska konsumenter som har stött på problem när de handlat varor och tjänster från utländska aktörer, så är det naturligt att inrikta materialet vi publicerar på vår hemsida på situationer där det finns ett gränsöverskridande moment, säger Walderstedt.

– Att en svensk konsument kan bli vilseledd av ett utländskt baserat företags marknadsföring till att tro att svenska myndigheter kan hjälpa till om det skulle uppstå problem föreföll därför som en logisk inledning till vår checklista, som dock inte utesluter Svenska Spel eller andra svenska spelbolag.

– Svenska konsumenter som har problem med ett svenskt företag ska kontakta den lokala konsumentvägledningen eller Hallå konsument som ger oberoende vägledning genom konsumentverket.

935 klagomål sedan 2006

När vi frågar om antalet rapporterade spelbedrägerier berättar Walderstedt att de förekommer men att det inte finns några exakta siffror över hur många fall det rör sig om årligen. På Konsument Europa har man dock registrerat samtliga klagomål som har kommit in. Sedan 2006 har man fått in 935 stycken.

investerare ke
Icke-licensierade lotterier utgör en stor del av de klagomål som kommit in.

– Så vitt vi känner till finns det ingen sammanställning på exakt antal bedrägerier som skett eller hur mycket dessa kostat konsumenter, säger Walderstedt.

– Sedan 2006 har Konsument Europa mottagit 935 klagomål som vi kategoriserat som hasardspel, casino, bingo och många fler. Kategorin innehåller både onlinespel och hasardspel.

– Genom åren har några typer av lotterier framstått som vanligare än andra, och vi har tidigare tagit fram råd för att hjälpa konsumenter att undvika vanliga typer av blufflotterier.

– Under 2015 har vi fått in 30 ärenden i hasardspelskategorin. Av dessa har 10 klagomål riktat sig mot europaspelet.se som även var ett av de mest sökta företagen på vår webbplats under juni månad.

– Andra frågor som vi fått in har till exempel handlat om konsumenter som missförstått bonusvillkoren och inte kommer överens med spelbolaget om hur de bör lösa situationen. Sen finns det även konsumenter som inte lyckas få ut sina pengar från spelsidor.

Checklistan omplacerad

Innan PokerListings kontaktade Konsument Europa låg checklistan publicerad under menyfliken bluffar och bedrägerier. Men efter vår kontakt förflyttades den till en annan menyflik. Walderstedt förklarar att man inte ville förknippa alla typer av onlinespel med bluffar och bedrägerier.

– Vi tyckte att checklistan inte riktigt passade in under några av våra existerande huvudområden och vi hade sedan tidigare en artikel om blufflotterier under fliken bluffar och bedrägerier. Därför lade vi den där.

– Efter att ni ställde era frågor diskuterade vi placeringen av checklistan och valde att flytta den till fliken om e-handel för att inte ge intryck av att alla former av onlinespel utgör bluffar och bedrägerier.

Nedan kan du se några utdrag från den nya checklistan:
 

  • Spelaren uppmanas vara försiktig med att ge ut personlig information för att använda tjänsterna.
  • En hög rankning på Google är ingen indikation på att sidan är säker.
  • Konsumentskyddet skiljs åt mellan olika länder. Innan man registrerar sig bör man kontrollera skyddsnätet i landet där sidan drivs från.
  • Myndigheter såväl som licensmyndigheter kan byta namn.
  • Villkoren bör läsas på engelska, även om de finns presenterade på svenska.

Enligt Konsument Europas hemsida kommer utländska spelaktörer få chansen till att ansöka om licens för att anordna spel riktade mot svenska konsumenter. Detta kommer ske inom några år, uppger sidan.

Hittills har många riksdagspartier uttryckt sig positivt till ett framtida licenssystem, men det finns fortfarande inga konkreta förslag på hur systemet skulle fungera utifrån en praktisk synvinkel. Senast föreslog socialdemokraterna ett spärregister för poker- och casinosidor som inte ville köpa licens för att verka på den svenska marknaden.