Ett steg för långt i jakt på adrenalin och rake

Datormus med kort

Poker är en fantastisk produkt. Det var aldrig någon tvekan för mig att det skulle passa utmärkt på nätet också.

Vissa produkter passar inte för nätet. Boo.com blåste iväg drygt en miljard på 18 månader runt millieniumskiftet. De skulle sälja dyra märkeskläder på nätet där kunderna skulle prova dem genom en virtuell docka i 3D. De lyckades aldrig ens bygga ett fungerande system.

De kunde ha frågat mig istället och sparat miljarden, och om de gett mig en miljon så kunde jag ha förklarat varför också. Fast det hade såklart inte varit lika kul, champagne och privatjet är inte gratis.

Bilar är en annan produkt som inte passar för nätförsäljning. Men poker fungerar alldeles strålande.

Boo.com är ett av näthistoriens största fiaskon. Några av de största succéerna finns inom pokerindustrin.

Poker på nätet fungerade inte bara som ett komplement. Det var en egen produkt. På Handelshögskolan hade mina lärare kissat på sig av upphetsning om jag berättat om en produkt där den rörliga kostnaden var obefintlig, tillgängligheten total, och marknaden global.

Nya varianter utvecklades och blev stora som till exempel enbordssatelliter som döptes till sit n´ goes. Mera fantastiskt var att det gick tre gånger så många rakade händer på ett bord per timme. Mest fantastiskt var att spelarna kunde spela flera bord i taget.

En spelare kunde spela tio gånger så många händer per timme som jämfört med riktigt. Minst. Inte undra på att pokerbolagen utvecklade rabattsystem till volymspelare.

Nästa steg i evolutionen stod FullTiltPoker för, och det var en ännu större rush.

Med tiden hade spelarna vant sig vid hastigheten på nätet. Den unga generationen kom från dataspelsvärlden och tyckte aldrig att det gick snabbt ens från början. Det var dags att lansera Rush Poker. Du behövde inte ens längre vänta på din tur utan kunde lägga dig på en gång och få en ny hand direkt. Det blev en omedelbar succé, inte minst för pokerbolaget som rakade mer än någonsin.

Det finns många som gjort felet att inte försökt hänga med i utvecklingen och varit nöjd med sin lilla låda. Vilket i slutändan resulterat i att de blivit helt frånåkta och helt passé.

Det finns många som gjort motsatt fel genom att försöka förbättra någonting som redan var optimalt. Vilket i slutändan resulterat i att de förstört hela skiten.

Det är sällan lätt. Precis som i poker alltså. Det gäller att inte bluffa för lite och inte bluffa för mycket, och inte syna för mycket och inte syna för lite. Att aldrig vara nöjd, att hänga med, men inte springa för fort.

Rush Poker är en fantastisk produkt, men nu ska FullTilt försöka göra en ännu bättre variant, vilket i deras värld är detsamma som ännu snabbare, vilket betyder ännu mera rake, vilket är vad det hela handlar om.

Nu vill de ha ännu mer ännu snabbare och lanserar Adrenaline Rush.

Det är Rushpoker på max fyra spelare med buyin på mellan 5 och 10 bb, maxbet på 10 bb per pott, och all betting avgörs före floppen.

Man skulle kunna kalla det för en Rush Poker variant på Rush Poker. Eller sten, sax och påse.

Den här gången har de gått för långt och skjuter sig rejält i foten. Spelet är extremt lätt och matematiskt går det att lösa på en eftermiddag med Flopzilla och lite matte.

Adrenalin Rush kommer att krylla av regs som spelar matematiskt perfekt. Hur de ska kunna sålla ut robotar och stänga av dem fattar jag inte heller.

Eventuella nöjesspelare kommer förintas innan de ens känner adrenalin. För vad är nöjet i det spelet?

Jag tror att det kommer att resultera i att de ifrågasätter varför de spelar poker överhuvudtaget. Många kommer sluta.

Adrenaline Rush är en riktigt dålig idé.

Alla andra kommer också sluta. Precis som de gjort på andra varianter av poker där nöjesspelarna försvunnit.

Adrenaline Rush har två stora knappar. Den första är ”Quick Fold” och den andra är ”Raise Max”. Två knappar poker, låter det kul?

Marknadsföringschefen Sarne Lightman (passande namn) säger ”it’s even faster than our original Rush Poker so you can pack in even more hands per hour…” Han verkar mycket exalterad, rent av hög på adrenalin.

Hur FullTilt har tänkt kan jag inte tänka mig. Men det måste vara några räknenissar i kostym som aldrig träffat en kund som gjort en excelmodell som visar högre vinst med Adrenaline Rush. De har glömt bort lektion ett, att man aldrig ska ta en kund för given.

Det brukar sluta illa.