”En rejäl bit fet fisk skulle jag rekommendera”

Sofie Asp
Sofie Asp - redo att spela poker!

I vår serie med kost- och fitnesstips för pokerspelare har turen kommit till Sofie Asp, kostexpert som driver bloggen soelas.se.

Det blev ingen stor svensk framgång i årets poker-VM. Kanske berodde det på kosten?

Nu har ju vi ingen aning vad Fredrik Halling och de andra svenskarna åt före och under turneringen, men det vi vet är att kosten är mycket viktig för pokerspelare.

Sofie Asp är kostexpert och driver bloggen soelas.se. Här är hennes råd om hur pokerspelare bör sköta kosten i samband med en lång och slitsam pokerturnering.

Vad rekommenderar du att man dricker under en pokerturnering då man sitter ner en hel del och måste vara koncentrerad?

Det viktigaste är att fylla på ordentligt med vanlig vätska som vatten under perioden, säger Sofie Asp.

I situationer där man snabbt behöver öka sin koncentrationsförmåga används det ofta koffein- eller sockerrika drycker. Koffein har visat sig stimulera överföringen av nervimpulser i synapserna, vilket bidrar till ökad koncentrationsförmåga. Dock är denna stimulans kortlivad och lämpar sig inte särskilt väl om man behöver koncentrera sig en längre period.

Hjärnan använder sig främst av kolhydrater som bränsle. Vill man hålla sig skärpt en längre tid kan det vara gynnsamt att tanka upp med socker. Konsumerar man mycket socker kan det dock leda till en ojämn blodsockernivå. Dessutom skulle jag inte rekommendera sockerdrycker i form av läsk eller dylikt, eftersom de är näringsfattiga drycker. Istället för läskedrycker rekommenderar jag fruktdrycker så som färskpressad juice och Proviva. Dessa innehåller mer näring och vitaminer, eftersom en större mängd av kolhydraterna kommer ifrån fruktsocker. Drickyoghurt eller mjölk är också drycker som kan hjälpa till med att hålla blodsockernivån på en jämn nivå.

Många dricker energidrycker för att höja prestationsförmågan. Eftersom de oftast innehåller både koffein och socker fungerar det utmärkt i början, men riskerar att lämna en med en rejäl blodsocker-dipp och en försämrad prestationsförmåga i slutet av passet.

Beroende på hur länge man behöver bibehålla koncentrationsförmågan rekommenderar jag att man främst konsumerar en lagom mängd vatten. För att hålla uppe blodsockernivån och ge energi till hjärnan föreslår jag att man konsumerar juice eller drickyoghurt med jämna mellanrum. För ytterligare stimulans tillämpar sig kaffe eller te, men eftersom dessa drycker har en uttorkande förmåga rekommenderar jag att man kompenserar det genom att dricka ytterligare ett glas med vatten.

Vad är bra att äta innan och efter turneringen då dagen slutar runt midnatt?

Det absolut viktigaste är att ge kroppen förutsättningarna till att hålla en jämn blodsockernivå under hela turneringen. Det är alltså inte bra att börja dagen med mycket sockerhaltiga livsmedel. Kolhydrater behövs för att hålla hjärnan i schack, men det optimala är att konsumera dem i form av fullkornsprodukter. För att kroppen ska må bra är det alltid rekommenderat att äta en varierad kost. Det gäller även innan och efter prestation. Ser man till att ge kroppen livsmedel ifrån alla delar av kostcirkeln så optimerar man förutsättningarna till att bibehålla koncentrationsförmågan.

Innan en turnering är det alltså lämpligt att äta enligt tallriksmodellen med förslagsvis fullkornspasta, rågbröd eller råris som kolhydratskälla. Detta bör även kompletteras med extra frukt och grönt. En rejäl bit fet fisk skulle jag rekommendera som nyttig proteinkälla, men det har knappast någon väsentlig inverkan på prestationsförmågan under dagen. Det viktigaste är att man äter en varierad och mättande måltid innan, med alla delar av kostcirkeln. Ge kroppen allt den behöver under den tiden som turneringen varar. Saknas något i kosten kommer kroppen till att börja kräva efter det senare och det är inte lätt att hålla sig koncentrerad med en hungrig mage.

Efter en turnering har kroppens förråd blivit tömda och behövs fyllas på. Jag tror att många gärna kastar sig över sötsaker, men det behövs egentligen vanlig mat. Det kan röra sig om mackor, fil och flingor eller i bästa fall en fulländad portion husmanskost. Detta bör egentligen inte överanalyseras utan man bör lära känna sin egen kropp och tolka dess signaler istället.

För båda dessa frågor gäller det i stora drag att konsumera föda på ett sådant sätt att man känner sig mätt och kan upprätthålla en jämn blodsockernivå. Detta görs på bästa sätt genom att äta varierat och regelbundet, säger Sofie Asp.