Behåll fokus! Träningsmetoder som förbättrar din mentala prestationsförmåga

Share:
4 oktober 2016, Skriven av: PokerListings.se
Publicerad i: PokerListings Gästblogg
Behåll fokus! Träningsmetoder som förbättrar din mentala prestationsförmåga

Man brukar säga att man arbetar som effektivast när ens kropp och hjärna fungerar ihop efter bästa förmåga. 

För att lyckas hitta den balansen krävs flera olika ingredienser. Bland annat en hälsosam diet (Vilket vi gick igenom i den förra posten), men också ordentliga träningsrutiner (vilket vi kommer gå igenom i den här posten).

Målet med nedanstående träningsmetoder och den här artikelserien är som sagt inte att bli något nytt fysiskt fenomen, utan vi vill hjälpa dig att hitta hälsosamma levnadsvanor som gör att du presterar och mår bättre.

Vilken träningsmetod bör jag välja?

Vilken träningsmetod?
Välj något du tycker är roligt

Ett genomfört träningspass är bättre än inget pass alls – ett ordspråk som stämmer ganska bra.

Köp inte på dig massa dyra träningsprylar för de mest avancerade övningarna som sedan bara står och samlar damm i förrådet.

Fokusera istället på något som du tycker är roligt. Det är mycket lättare att komma iväg på något som man ser fram emot än något som man gör bara för att man ”måste”.

Generellt sett är all form av konditionsträning effektivt för ens fokus, medan styrketräning förbättrar ens hållning, men bäst av allt är såklart en blandning av både och.

Nedan listas några exempel på träningsmetoder som hjälper dig med ovanstående.

Löpning

1. Löpning – Otroligt bra konditionsträning. Uthållighetsförmågan höjs då hjärtmuskeln släpper ut mer syre till musklerna. Du blir gladare, piggare och starkare. Tränar man tidigt på kvällen sover man dessutom bättre.

För pokerspelaren - Ökad uthållighet ger ett bättre långsiktigt fokus vilket gör att du klarar av att spela ditt A-game längre. Förbättrad nattsömn bidrar till att du håller dig piggare under dagen vilket gör dig mer produktiv.

Styrketräning

2. Styrketräning – De flesta studier är överens om att styrketräning höjer både det fysiska och det psykiska välbefinnandet. Ökar produktionen av "måbra"-hormoner som dopamin, serotonin och endorfiner. Ger dig en bättre hållning och en mer vältränad kropp. Kan utföras med egen kroppsvikt hemma eller med fria vikter på gym om du vill ta det ett steg längre.

För pokerspelaren – Ett stabilare och gladare humör ger dig ett positivare mindset – en viktig egenskap för alla pokerspelare.

Cykling

3.Cykling/Spinning – Samma positiva effekter som med löpning, men skonsammare mot knän och leder. Om du har problem med dina knän/leder eller tycker det är tråkigt att springa är cykling ett perfekt substitut.

För pokerspelaren – Samma fördelar som löpning.

Yoga

4. Yoga – När de flesta hör ordet yoga tänker de på någon avslappnad och halvsovande person i skräddarställning, men faktum är att det finns flera olika typer av yoga, och vissa typer ger ett förvånansvärt bra fysiskt resultat. Enligt studier stimulerar yoga din kreativetet, ökar ditt självförtroende och stärker din intuition genom att du lever dig in i nuet. Kan utövas hemma eller i en organiserad träningsgrupp.

För pokerspelaren – Kreativetet är en egenskap som hjälper dig att utvecklas vid bordet, något som alla pokerspelare bör sträva efter.

Simning

5. Simning – Kan förmodligen vara den enskilt bästa träningsmetoden för positiva hälsoeffekter. Ger dig både kondition och styrka och är dessutom mycket skonsamt mot leder. Populär aktivitet för äldre pokerspelare som vill hålla sig i form, men fungerar precis lika bra för unga personer. 72-årige Pierre Neuville som ligger tvåa på Belgiens All-Time Money List säger sig simma mycket på sin fritid.

För pokerspelaren – Med nästan alla positiva hälsoeffekter från både löpning och styrketräning ger simningen dig ökad uthållighet vid bordet, bättre hållning, ett positivare mindset och du känner dig allmänt piggare. Ett mirakelpiller!

Desto mer desto bättre

Daniel Colman
Daniel Colman har både ett stort pokerintresse och träningsintresse

Forskarna har fortfarande mycket kvar att lära sig när det kommer till träningens påverkan på hälsan, men om en punkt är de överrens – desto mer du tränar, desto friskare och piggare blir du, till en viss gräns såklart.

De svenska myndigheterna rekommenderar alla vuxna individer att röra på sig minst 30 minuter om dagen. Intensiteten ska vara så pass hög så att pulsen går upp märkbart, en promenad i rask takt brukar räcka för att täcka det kriteriet.

Ledordet är dock desto mer desto bättre. Den grupp av människor som har disciplinen och orken att lägga in flera intensiva träningspass varje vecka är den grupp som tenderar att må bäst och tänka allra klarast – vilket bör vara ens långsiktiga mål. 

Share: