Behåll fokus! Jobba effektivare med en ergonomisk arbetsplats

Share:
20 oktober 2016, Skriven av: PokerListings.se
Publicerad i: PokerListings Gästblogg
Behåll fokus! Jobba effektivare med en ergonomisk arbetsplats

Många av oss spenderar idag en stor del av sitt dygn framför datorn. Det kan bero på flera olika anledningar, men de vanligaste är att ens jobb eller studier kräver det.

Att det inte är hälsosamt att sitta still större delen av dagen är ingen nyhet, ibland kan det till och med vara rent av skadligt för kroppen.

Vanliga åkommor är huvudvärk, smärtor i rygg och nacke samt ”musarm”. Dessa besvär gör att du känner dig tröttare och allmänt sliten, vilket leder till sämre fokus och ineffektivare arbete.

Lyckligtvis är det relativt enkelt att göra något åt det – och det bör du göra, både ditt jobb och din kropp kommer att tacka dig.

Anpassa din arbetsplats och ta raster

Ergonomi poker
Externa tangentbord, möss och skärmar är bra

För att ens kropp och hjärna ska fungera bra krävs flera olika ingredienser, bland annat en hälsosam kost och vettiga träningsrutiner, vilket vi gick igenom i de tidigare posterna.

Jobbar du däremot i en dålig arbetsmiljö kommer du inte få ut den fulla effekten av ditt hårda slit utanför arbetet/pokerbordet/plugget.

Det är därför viktigt att anpassa arbetsplatsen ergonomiskt om du både vill må så bra som möjligt och jobba så effektivit som möjligt.

Nedan följer fem tips som syftar till att ge dig bättre arbetsrutiner och en mer bekväm arbetsplats.

Ergonomisk stol

1. Skaffa en ergonomisk kontorsstol – En ordentlig kontorsstol är A och O om du spenderar mycket tid framför datorn. Man brukar säga att desto fler funktioner stolen har, desto mer ergonomisk är den.

Ett stabilt ryggstöd där du kan justera trycket vid ryggslutet är ett måste. Inställbara armstöd är också ett stort plus för att ge dina axlar en mer naturlig position.

Ergonomiskt skrivbord

2. Höj och sänkbart skrivbord – Det har på senare år blivit allt mer populärt med höj och sänkbara skrivbord, och det finns flera anledningar till det. Framförallt så kan du växla mellan en stående och sittande arbetsposition, och omväxling är alltid bra för kroppen.

De flesta som använt ett höj och sänkbart skrivbord säger att de aldrig kan tänka sig att gå tillbaka till ett vanligt igen.

Ergonomiskt tangentbord

3. Köp externt tangentbord + mus – Sitter du vanligtvis vid din laptop och spelar? I så fall bör du genast köpa ett externt tangentbord + datormus. Gärna en extern skärm också.

Du slipper då sitta framåtlutad i en onaturlig position. Med två skärmar är det dessutom mycket enklare att spela flera bord samtidigt.

Kafferast

4. Ta korta raster – Ta korta raster om 1-2 minuter varje halvtimma och en femminutersrast varje timma. Gå runt, stretcha, hämta en kopp kaffe. Genom att röra på dig sätter du igång blodcirkulationen och du blir piggare.

Har du dåligt minne? Sätt ett alarm på telefonen. Du kommer snabbt märka en tydlig skillnad både i din hållning och i ditt fokus.

Ergonomi hallning

5. Korrekt hållning och rutinövningar – Ha en korrekt hållning när du jobbar. Sitt rak i ryggen lätt lutad mot ryggstödet och med båda fötterna platt på golvet.

Börja med enklare rutinövningar samtidigt som du sitter vid datorn. Se till att stretcha ut vristerna, handlederna och nacken regelbundet. Det gör din tid vid datorn bekvämare och dina muskler blir mer avslappnade. 

Snåla inte på utrustningen

Poker graf
Öka dina vinster med ett bättre välmående

Om du har möjlighet så köp ordentlig utrustning från början. Visst kan skrivbord och stol kosta mycket pengar, men om du spenderar 40-50 timmar varje vecka vid datorn är det värt vartenda öre.

Se det som en långsiktig investering – eftersom korrekt utrustning gör att du jobbar effektivare och fokuserar bättre så förbättras din spelkvalité – vilket såklart ökar dina vinster. 

Share: