Behåll fokus! Hälsosamma matvanor för långa dagar vid datorn

Share:
16 september 2016, Skriven av: PokerListings.se
Publicerad i: PokerListings Gästblogg
Behåll fokus! Hälsosamma matvanor för långa dagar vid datorn

Många av dagens jobb tvingar oss till att arbeta stillasittandes, vilket inte är idealiskt för kroppen, men med rätt matvanor är det ändå möjligt att upprätthålla en hälsosam livsstil, vilket är A och O om du vill behålla ett långsiktigt fokus och prestera på topp.

Långa dagar framför skärmen kan ofta vara utmattande för hjärnan, men om din inkomst är beroende av arbetet du utför vid datorn gäller det att anpassa sig så gott som det går efter förutsättningarna.

Kontorsarbetare är en av grupperna som spenderar majoriteten av dagen framför datorskärmen, onlinepokerspelare faller in under samma kategori.

Målet för de båda grupperna är dock detsamma – man vill må så bra som möjligt samtidigt som man presterar så bra som möjligt. Det för att i slutändan kunna maximera sin inkomst.

För att man ska orka prestera på topp gäller det att kroppen är i balans, och hälsosamma matvanor är en otroligt viktig ingrediens i det receptet.

Inga elitidrottare – Men ett skarpt sinne

En hälsosam diet är något som bör intressera dig av fler anledningar än att vinna på poker.

Tyngdlyftare
Målet är inte att bli något fysiskt fenomen

Men låt oss vara ärliga redan från början, syftet är inte att förvandla oss till några elitidrottare, utan vi vill få i oss bra och nyttig mat som håller oss pigga och friska.

Grundläggande krav är givetvis fungerande rutiner – kliv upp ur sängen runt samma tidpunkt varje dag, få i dig tillräckligt med sömn, var ute i solen, rör på dig, och ät åtminstone tre stabila mål mat varje dag.

Inkludera en varierande blandning av frukt och grönt i din meny och få i dig en fiberrik frukost som hjälper dig att kickstarta dagen.

Klarar du av att sköta dessa punkter har du redan en bra grund att stå på, och du är förmodligen relativt pigg årets allra flesta dagar, men det finns såklart alltid utrymme för förbättring.

Håll en jämn blodsockernivå – Ät ofta och litet

Att trycka i sig en gigantisk måltid för att spara tid och slippa äta på flera timmar är sällan en bra idé. Den klassiska matkoman slår allt för ofta in vilket gör att du känner dig seg och trött direkt efteråt.

När den äntligen lagt sig träffar du en energipeak som är alldeles för kortvarig innan blodsockret dalar igen.

Det gör att ditt sinne och fokus bara ligger på topp några timmar om dagen, och du går därmed miste om mycket värdefull tid där din hjärna hade kunnat arbeta betydligt effektivare.

Lyckligtvis finns det ett enkelt sätt att motverka det här på – ät oftare, men mindre portioner.

Lägg till ett lätt mellanmål någon timma innan lunch och middag. Hälsosamma exempel som sparar tid är torrostade nötter, avokado, kokta ägg, tonfisk och naturell yoghurt.

Supersnacks för hjärnan

Vid de riktigt långa dagarna kan det vara uppfriskande med något snacks att tugga på. Här tänker nog de allra flesta på godis, choklad och andra sötsaker, men det finns faktiskt en del tilltugg som är riktigt nyttiga, och som kan höja din hjärnas prestationsförmåga.

Nedanstående fem alternativ ger inte bara din hjärna nödvändig energi, de är också ett gott tillskott till din snackmeny.

  1. Blåbär
    Blåbär – Blåbär är något av det nyttigaste du kan äta. De innehåller mer antioxidanter än någon annan frukt på den här planeten. Vissa studier pekar på att blåbär förbättrar hjärnans koordination och kognitiva förmåga.

    För pokerspelaren – Bättre koordination kan minska kostsamma misstag vid spel av flera pokerbord samtidigt.

Kaffebönor

2. Kaffebönor – Kaffe kan ibland ha ett dåligt rykte om sig när det kommer till hälsa, men sanningen är att kaffebönor är en utmärkt källa av antioxidanter, aminosyror, vitaminer och mineraler. På sistone har det också visat sig att kaffe är bra för hjärnan – i måttliga mängder såklart.

Den ideala formen av kaffe när det kommer till positiva hälsoeffekter är ren Espresso. Drick det utan socker och mjölk för bästa resultat.

För pokerspelaren – Raketbränsle för hjärnan. Håll dig alert med ett långsamt och stadigt intag av koffein.

Grönt te

3. Grönt te – Grönt te har en hög koncentration av aminosyran L-Theanin, vilket ger en avslappnande och lugnande effekt. Det innehåller också vitaminer som Vitamin-A och C.

För pokerspelaren – Tar bort den värsta aggressionen vid bad beats med sina lugnande effekter.

Kakaobönor

4. Kakaobönor – Även om kakaobönor är en av de viktigaste ingredienserna i choklad så kommer du inte få i dig alla nyttigheter som den har att erbjuda genom att tugga på en chokladkaka.

Du behöver äta kakaobönan naturligt. Kakao är rikt på prestationshöjande ämnen för hjärnan som bland annat antioxidanter, flavonoider, katechiner och teobromin.

Ämnena är kopplade till förbättrad kognitiv förmåga, lycka och humörförbättringar.

För pokerspelaren: Att äta choklad utsöndrar kemikalier som hjälper dig att vara optimistisk och positiv. Två viktiga egenskaper för en pokerspelare.

Lax

5.Vild lax – En fantastisk källa av essentiella fettsyror som Omega-3, och en av de lägsta fetthalterna av alla fiskar och skaldjur.

Det är kopplat till förbättrat humör och bättre synaptiska förbindelser mellan nerverna, vilket höjer hjärnans prestationsförmåga. Minskar risken för stroke, demens och Alzheimers.

För pokerspelaren: Vild lax ser till så att din hjärna skjuter på alla cylindrar. Det ger dig fördelarna som du behöver för att överlista din motståndare vid bordet.

Ta det ett steg längre

Fedor Holz
Fedor Holz 23, $20m i vinster och IQ på 155

Om du vill ta det hela ett steg längre så håll koll på vad du äter, när du spelar, vilka fysiska aktiviteter du gör och hur mycket sömn du får.

Om du förlitar dig på minnet här kommer du tillslut glömma bort detaljer och sluta bry dig. Skriv ner allt för att hålla dig på rätt spår.

När du hittat ett mönster på pappret kan du börja analysera informationen för att räkna ut vart du bör göra nödvändiga förändringar. Om du verkligen menar allvar kan du ändra hela din livsstil.

När din hjärna och kropp fungerar ihop efter bästa förmåga kommer du märka en tydlig skillnad i din prestation – och således i dina pokervinster. 

Share: