Battle of Malta förutspår nytt deltagarrekord – förväntar sig 2 000 spelare från hela världen

bom panel
Eros Ganzina, Paul Bugeja, Martin Carlesund och Ivonne Montealegre på Battle of Maltas presskonferens.

Om bara några veckor går Battle of Malta ut med sin fjärde turneringsupplaga. Förra fredagen höll turneringsledningen i en presskonferens, där man förutspådde ett nytt deltagarrekord.

På Battle of Maltas officiella presskonferens, som hölls på Hilton Hotel i St. Julians, fick åhörare och journalister lyssna till turneringsdirektören Ivonne Montealegre, Highlight Media Groups verkställande direktör Martin Carlesund, Paul Bugeja från den maltesiska turistorganisationen och Eros Ganzina, verksamhetschef på Portomaso Casino.

Många av de tal som framfördes på presskonferensen handlade om turneringens utveckling genom åren och dess påverkan på branschen. Den maltesiska turismorganisationens talesperson, Paul Bugeja, berättade också att Battle of Malta var ett betydelsefullt event den maltesiska ekonomin.

Den galna idén

Konceptet med Battle of Malta utvecklades 2012 när Ivonne Montealegre, numera turneringsdirektör, kom i kontakt med PokerListings.

– Jag hade en galen idé. Tre år senare förvandlades den till en av Europas största pokerturneringar, säger Ivonne Montealegre.

– När vi arrangerade vår allra första turnering så hade vi 349 spelare. Året därpå hade vi 1 447 stycken.

– Nu kommer spelare från hela världen, till och med Australien och den amerikanska kontinenten, fortsätter hon.

Vill ta tillbaka glädjen

Highlight Media Groups VD, Martin Carlesund, berättade om den ursprungliga målsättningen med Battle of Malta.

– Vårt mål har och kommer alltid vara att ta tillbaka den glädje som pokern förlorat, säger han.

– I år ser vi fram emot 2 000 spelare och det ser ut som att vi kommer lyckas.

– Det är en fantastisk utveckling, vi är glada över att få vara en del av den här industrin.

Den maltesiska ekonomin

Spelindustrin är en av Maltas största inkomstkällor. Den motsvarar hela 12 procent av landets BNP, vilket gör den tvåa efter turismen.

– Vi arbetar aktivt med att marknadsföra Malta under vinterhalvåret, och tack vare Battle of Malta så sätter eventet oss på kartan, även under vinterhalvåret, säger Paul Bugeja.

– Varje år kommer det hit trettio internationella journalister för att rapportera om Battle of Malta. Vi kommer självklart visa vårt stöd för det här, fortsätter Bugeja.

Ett event likt Champions League

Eros Ganzina, direktör på Portomaso Casino, var från början skeptisk till eventet.

– När Montealegre kontaktade mig för första gången så blev jag inte tillräckligt övertygad. Dagen därpå hörde jag att hon hade bokat 300 nätter på Hilton Hotel, och redan då förstod jag att hon var seriös, säger han.

– I år vann Battle of Malta European Poker Awards som årets bästa turnering. Det sätter även oss på Portomaso under rampljuset. Det känns som att vi är med och spelar i Champions League.

– Framgångarna har varit utstickande. Jämför man antalet spelare från den första turneringsupplagan fram till den andra så har fältet vuxit med 154 procent. Året därpå såg vi en ökning med 64 procent.

– Det är knappast något skämt när man säger att man ska nå ytterligare 30 procent, men jag är optimistisk till att vi kommer ha en större festival varje år, fortsätter Ganzina.

I år kommer turneringen spelas mellan den 4 och 9 november. Mer information om turneringen, inköpen och de olika paketerbjudandena hittar du på Battle of Maltas svenska hemsida. Där kan du även köpa ditt buy-in direkt på nätet.

×

Sorry, this room is not available in your country.

Please try the best alternative which is available for your location:

Close and visit page