Analys: PokerStars kommer att köpa PokerNews

pnews stars

Alla tecken pekar på att branschgiganten PokerStars kommer att fortsätta sin konsolidering av pokermarknaden genom att köpa PokerNews.com.

Personalnedskärningar och godkännande av annonsering från företag med tvivelaktigt rykte är några av ledtrådarna som pekar på att PokerNews har haft det jobbigt sedan Black Friday.

Samtidigt gör PokerStars allt de kan för att stärka sin position som världens största nätpokersajt, och nästa logiska steg vore att ta kontroll över den tveklöst största pokermedieresursen på nätet.

De två företagen har haft ett extremt tätt samarbete de senaste åren, och relationen verkar bara bli starkare. PokerNews liveuppdateringar har publicerats på PokerStars blogg sedan förra säsongen och PokerStars har fått bättre exponering än alla andra pokerrum i form av banners och topplistor på PokerNews.

Men det finns fler anledningar som gör att vi kan förutspå PokerStars köp av PokerNews.

Ledtrådar till att PokerNews har problem

Pokeraffiliates drabbades generellt hårt när de amerikanska kunderna försvann från marknaden den 15 april 2011, men för PokerNews blev smällen extra hård. Och det är troligt att deras problem hade börjat redan innan det amerikanska justitiedepartementet drog världens tre största onlinepokerrum inför rätta.

Så sent som 6 mars 2011 rankade PokerNews Full Tilt Poker som det bästa pokerrummet att registrera sig och spela på. Som vi numera vet hade Full Tilt stora problem vid den tidpunkten. FTP hade inte pengar för att betala spelare som ville göra uttag, så det är knappast troligt att de levde upp till sina affiliatedealer.

Faktum är att PokerListings tvingades bryta alla band med FTP flera månader innan Black Friday, på grund av uteblivna betalningar för spelare som registrerat på FTP sig via PokerListings.

Det var inte förrän i början av juni som PokerNews slutade skicka spelare till Full Tilt Poker.

Sedan Black Friday har PokerNews börjat anställa billigare och mindre erfarna reportrar, plockat bort nyckelroller och tagit annonspengar från tvivelaktiga källor – ytterligare bevis för att företaget har problem.

Det tydligaste exemplet kom halvvägs in i WSOP 2012 då PokerNews sa upp Eric Ramsay, en mycket högt aktad reporter och fotograf som arbetat med PokerNews de senaste åren.

Den enda förklaring Ramsay fick var att företaget inte längre hade råd att ha kvar honom.

Men allra mest iögonfallande är kanske bannern som syns mitt på PokerNews hemsida.

AshleyMadison.com är en datingsajt som hjälper människor att vara otrogna mot sina partners. Deras tagline, ”Livet är kort. Ha en affär”, sammanfattar det hela ganska bra.

Det faktum att en stor sajt som PokerNews accepterar de skador på varumärket som en sådan banner medför, är en mycket stark indikation på var de står finansiellt.

Varför PokerStars kommer köpa PokerNews

PokerStars och PokerNews har haft ett tätt samarbete de senaste åren, framförallt på European Poker Tour, men även på PokerStars mindre regionala tourer som Latin American Poker Tour.

PokerNews liverapportering är subventionerad av PokerStars för att tillhandahåla uppdateringar och innehåll som dyker upp i PokerStars egen blogg.

Och liverapporteringen är inte det enda som är gemensamt för de båda sajterna.

Mångåriga PokerNews-presentatören och skribenten Lynn Gilmartin är värd för PokerStars Tv under stora liveevent och PokerNews ”Global Tournament Reporting Manager” Donnie Peters skriver regelbundet artiklar som publiceras i PokerStars blogg.

Detta skulle inte vara första gången PokerStars köpte upp en stor pokermedieaktör och förvandlade den till en PokerStars portal.

Förra året köpte PokerStars PokerPages.com och numera leder alla banners på sajten direkt till PokerStars. Innehållet på sajten skrivs av samma frilansare som jobbar för PokerStars blogg.

Vad detta kommer betyda för pokermedia

När rykten om att PokerStars försökte köpa Full Tilt Poker började florera var reaktionerna i allmänhet extremt positiva. De flesta såg det som den bästa chansen för spelarna att få tillbaka de pengar som fortfarande är frysta på FTP.

Men det dröjde inte länge innan diskussionen började handla om ett potentiellt monopol i pokerindustrin.

PokerStars har redan den största delen av pokermarknaden och när det handlar om marknadsföring och PR kommer ingen i närheten.

Med stora förvärv som Full Tilt Poker, och potentiellt PokerNews, konsoliderar PokerStars marknaden ytterligare.

Och om PokerNews blir en munsbit för PokerStars kommer deras publicistiska agenda att ifrågasättas vad gäller opartiskheten i nyheterna.

Affiliate-sajter som PokerNews och PokerListings hävdar visserligen inte att man är helt opartiska, men det är skillnad på att företräda ett enskilt pokerrums intressen i stället för en grupp av pokerrum. Och det är extra mycket så när det enskilda pokerrummet råkar vara det största i branschen.

De goda nyheterna är att pokervärlden generellt sett litar på PokerStars, och med god anledning. Av de tre onlinepokerrum som var måltavlor på Black Friday är Stars det enda som kommit ut helskinnade och betalat ut pengar till sina kunder.

Lägg till det åratal av innovation, professionalitet och överlägsen kundservice som PokerStars har under bältet, så är det enkelt att förstå varför de är väl omtyckta. Dessutom gör PokerStars mer än någon annan för tillväxten av spelet poker genom sina livepokertourer runt om i världen.

Men trots allt detta är ett monopol farligt, speciellt när det inkluderar stora medieföretag som folk litar på ska leverera opartisk nyhetsbevakning.

Det kommer innebära att vi får färre perspektiv, färre åsikter som skiljer sig från den allmänna opinionen och i slutändan en smalare bild av som faktiskt händer i pokervärlden.

Nyckeln för PokerStars är att vara öppna och transparanta. Istället för att försöka forma opinionen genom att manipulera nyheterna måste de fortsätta erbjuda samma service och support som gjorde dem störst till att börja med.

Och, viktigast av allt om de köper PokerNews, de måste tydligt klargöra att sajten inte längre är någon opartisk nyhetskälla utan snarare en dynamisk annonsplats för PokerStars.

Artikelförfattaren Matt Showell har arbetat som reporter på PokerListings.com sedan 2006.

Översatt av