Dilbas Pokerblogg

Analys av Dagens Fråga: spela AJ ur position

Skriven av: Dilba Demirbag
30 Oktober 2012
Publicerad i: Dilbas Pokerblogg
vecka3

Handanalys (se bilden ovan):

Vilken "range" av händer sätter jag knappen på här? Det beror helt på vilken typ av spelare jag spelar mot.

Ett så svagt raise kan antingen indikera en väldigt stark hand eller ett inforaise med en hand som han inte riktigt vet hur han ska hantera.

Det kan också vara ett sätt för en typisk positionsspelare att bygga potten för att plocka hem om jag blankar flopp.

Eftersom det är tidigt i en turnering så kräver det att man är ganska uppmärksam på reaktionen från sin motspelare när floppen kommer.

Jag skulle i alla fall tagit en syn trots att det är ur position med AJ suit. Det finns väldigt många floppar som jag kan representera och få honom att tvingas folda med två bättre överkort än jag har med ett bet.

Det finns också ofta många "scarycards" på vägen om jag skulle hitta ett bra drag. Detta förutsatt att vi spelar djupa i den här turneringen. Om motspelare är jättestark så kommer du få den indikationen ganska tidigt.

Folk är ofta ganska nervösa med starka händer tidigt i en turnering och vill mest att den ska vara över vilket gör att dom har svårt att ta max betalt men tacksamt enkla att läsa.

Jag brukar ganska snart känna av om jag sitter på ett bord där jag kan bygga stack tidigt eller om det är ett bord där man spelar klassisk nötpoker i början. Jag skulle i alla fall inte slå om eftersom oavsett vad jag vill representera så upplevs min hand både starkare och är mer maskerad om jag inte slår om.

Har jag AA till exempel så skulle jag bara ta en syn och få min motståndare att känna sig stark. Slår jag om med AA löper jag ju risken att han foldar. Dessutom har han redan isolerat handen mot andra spelare. Har jag en draghand så synar jag eftersom det är ett svagt omslag för att se om jag hittar en lämplig flopp att spela min hand på.

Så med andra ord väljer jag det spel som kan representera vilken hand som helst nästan. Han får noll information av min kalla syn. Slår jag om riskerar jag dessutom att han i position gör om sin hand till en bra bluff sen under floppspel, eller ännu värre slår om igen och tvingar mig att lägga.  

Det blir med andra ord en kallsyn för min del. Lägg då till att jag givetvis måste kunna lägga handen också även om jag träffar top-par. överspela inte AJ efter raise om du träffar Ess eller J då du kan vara upp mot överpar om du har en knekt och ett bättre Ess om ni båda träffar Ess.

Hur hade ni spelat i det här läget?

Ni kan gå direkt till frågan och svara själva och även läsa hur PokerListings amerikanska experter ser på handen. Eller så kan ni skriva om era tankar om handen och min analys i kommentarsfältet här i bloggen.

hugs

dilba

Vänligen fyll i all information som efterfrågas!

Det blev fel när kommentaren skulle sparas!

Du måste vänta i tre minuter innan du kan kommentera igen

Kommentar tillagd. Tack!

1 2 | Next Page >>

Hiromi 2013-09-05 05:28:09

My guess is those last two posts from Boogster are fake too. He really does need to immnepelt some blog controls, especially over anyone posting comments with his name.

Irum 2013-09-03 19:52:40

I'm impressed! You've managed the almost imisbspole.

dilba 2012-10-30 09:22:15

Välkommen Björne, jag håller med dig helt om att om det är en dyrare turnering med många riktigt bra spelare så foldar jag en hand som AJ i tidig pos, mest för att jag inte vill trassla in mig själv eller måla in mig själv i ett hörn där jag inte känner mig helt säker på mitt beslut. Som WSOP main till exempel. Där skulle jag nog folda par upp till JJ i tidig pos och bara höja 99, TT i tidig pos om inte blindsen var höga och värda besväret.

B_Lindberg 2012-10-30 09:12:50

Om det är en turnering med många bra spelare så hade jag nog lagt mig direkt, man förlorar mkt i längden på att spela AJ från tidig pos. I dagens poker är det så mkt 3-4-5 bets så du kommer allt för många gånger vara tvungen att raise/folda den. Väljer du att ta en syn och det floppar A54 så har du ingen aning om vad knappen slagit om med och kommer allt för ofta betala av en del eller kanske till och med busta mot AQ, AK osv. Jag slår hellre upp en 64s och synar 3-bet med den.

Däremot i en fiskturnering är det annorlunda. Typ en CC-turre där 3bet inte existerar. Där spelar jag den för hela stacken. :P

dilba 2012-10-30 09:10:16

@HH Ok :), intressant.

HH 2012-10-30 08:33:30

Jag skulle också ha synat. Med något högt kort på floppen skulle jag nog betat ut i förhoppning om att knappen sitter på ett mellanpar. Får man en reraise då så får man väl folda så länge man inte träffat bra själv.

dilba 2012-10-30 05:10:31

@Indi- Jag håller faktiskt med dig om att det är en hand man inte helst raisar med tidigt. Jag skulle nog helst vilja limpa den från början om jag fick.

Indiscreet 2012-10-30 05:02:05

Tycker inte 70 bb är tillräckligt djupt för att ta syn här. Själv skulle jag nog dessutom bara öppna handen UTG+1 ca 25-50% av gångerna och då bara vid ett mycket tajt bord.
Med en djupare struktur skulle jag syna för 250 och donkbeta alt. checkraisa många låga floppar, checksyna vid träff på A eller J.

Dilba 2012-10-30 04:44:45

@Örjan Vi är helt eniga om att Aj är en kukhand. Är den off så finns det större risk att jag lägger den också. 78 är ruligare håller med.

Örjan 2012-10-30 04:30:17

Ez fold.

I scenariot får vi väl anta att vi inte känner till motståndaren + att det är så pass tidigt i en turnering. Sämre händer kommer oftast ta en kallsyn i pos mot en tidig höjning. Att syna en 3-bet här får vi inte ut någonting av. Det blir svårt att lägga A eller J-träffar i realtid (trots att vi 9/10 ggr vet att vi är slagna när motståndaren tretunnar) och jag ser ingen anledning att börja bluffa ur pos så tidigt i en turnering när vi inte har några reads på motståndaren.

Om vi ska räkna pottodds så har vi 3.7 ggr degen (25%) och måste vinna potten 1 på 4 för att gå jämnt ut. Det hade i varje fall jag inte orkat sträva efter ur pos, tidigt i en turnering, mot okänd spelare, med kukhanden AJs. :D Ge mig 87s i så fall.

1 2 | Next Page >>